Twinkle | Digital Commerce

De Express-formule van The Online Company en Reviva

2017-05-26
  • 4:04

 'We zijn beslist geen prijsknaller'

Gsmexpress.nl verkoopt sinds maart 2005 een breed en actueel assortiment mobieltjes en abonnementen. Sindsdien probeert moederbedrijf The Online Company het aantal winkels verder uit te breiden. E-commerce dienstverlener Reviva verzorgt hierbij de afhandeling, van klantenservice tot verzending. De filosofie van de webwinkel: 'Hou vast aan je businessmodel en herhaal het.'

Tekst: Paul Verstappen

Erik van Laar en Maarten de Vries, de oprichters van The Online Company, stonden eerder garant voor het mobiele-netwerkportaal www.telfort.nl. De Vries ontdekte toen dat zijn kracht in de marketing en verkoop ligt. Om die reden besteedt hij alle overige activiteiten die nodig zijn om de webwinkel draaiende te houden uit. De keuze voor Reviva is een logische, want De Vries werkte al sinds augustus 2001 samen met Belmobiel, de voorloper van het huidige Reviva. De Vries: 'Zij hielpen ons bij de toenmalige bouw van de Telfort.nl-webshop. We kennen elkaar daarom door en door en hebben vertrouwen in elkaars expertise.'

Express-formule

Naast Gsmexpress.nl zijn nu ook Tvexpress.nl, Adslexpress.nl en Pdaexpress.nl geopend. De Vries volgt bij het uitbouwen van het bedrijf de richtlijnen van zijn Express-formule. 'Dat is een bewuste keuze', vertelt hij. 'Deze vier internetwinkels draaien onder hetzelfde overkoepelende platform. Tevreden klanten moeten vertrouwen krijgen. Dan kunnen ze vervolgens ook voor andere artikelen bij ons terecht. Maar die producten verkopen we dus wel onder een aparte naam. Klanten moeten begrijpen waar we voor staan. Herkenbaarheid is cruciaal.' Vandaar ook dat de drie nieuwe webwinkels in uiterlijk kopieën van Gsmexpress.nl zijn. 'Een strakke, herkenbare huisstijl is een onmisbaar onderdeel van onze formule', legt De Vries uit. 'We zijn beslist geen prijzenknaller. De look and feel van de site mag niet afleiden van waar het eigenlijk om draait: het aanbod.' Al in december 2005 werd Gsmexpress.nl voor de inspanningen beloond met de Telecom Retailer Award. Daarbij liet het Bol.com achter zich.

De Vries: 'Een mobieltje in een doos stoppen en deze naar een klant sturen, dat kan iedereen'

Partner in business

Vanuit het bedrijfspand in Den Bosch regelt Reviva alle ondersteunende werkzaamheden. 'Maarten kan Gsmexpress.nl ondertussen beheren vanuit zijn auto', grapt business development manager Marcel Vermeulen van Reviva. 'Ons hele team, van de teamleider tot de telefonistes en medewerkers die de pakketjes en contracten verzendklaar maken, werkt onder een dak. Klanten van Gsmexpress.nl willen snel persoonlijk antwoord krijgen op alle mogelijke vragen. Een autoreply kan dan dodelijk zijn. Doordat de medewerkers van de klantenservice en het magazijn dicht bij elkaar zitten, gaat er geen kostbare tijd verloren', legt Vermeulen uit.

The Online Company en Reviva hebben intensief contact, aldus Vermeulen. 'De klant staat voor ons nooit stil. De kern van onze bedrijfsfilosofie is dat we heel dicht bij de klant willen zitten. Gsmexpress.nl kan altijd bij een medewerker van Reviva terecht. Al onze klanten hebben een volledig eigen team tot hun beschikking met een eigen projectleider, die zich helemaal op een opdracht kan focussen. Ook voor administratieve zaken kan men altijd terecht bij hetzelfde aanspreekpunt. De medewerkers zijn eigenlijk in dienst van de klant, maar worden door ons betaald.'

De Vries bespreekt elke vrijdag bij Reviva in Den Bosch hoe de zaken er voor staan. 'Een mobieltje in een doos stoppen en deze naar een klant sturen: dat kan iedereen. Maar we volgen een strak en efficiënt verbeterproces, waarbij we gebruikmaken van reportages, inzichten, resultaten van vaste meetmomenten en de expertise van Reviva', licht De Vries toe.

Merk opbouwen

Het is belangrijk om een betrouwbaar merk op te bouwen, zegt De Vries. 'We adverteren via Google en staan op de belangrijkste vergelijkingssites. Daarnaast adverteren we vier dagen per week in Spits. Deze krant sluit uitstekend aan bij ons product. Adverteren in de Volkskrant of de Metro is voor ons nauwelijks interessant. Via het shopplatform kunnen we met een tag meten waar de klanten en de orders vandaan komen. Telkens blijkt: op de dagen dat we in de Spits staan wordt er ook stevig gebeld en besteld.' Maar gericht adverteren is niet genoeg, vindt De Vries: 'We volgen een tweesporenbeleid. Naast het adverteren is het belangrijk om waar te maken wat je op je site belooft.'

Ambities

De Vries heeft ambitieuze doelstellingen: 'Binnen drie jaar willen we de grootste e-tailer van Nederland zijn. Er staat een businessmodel dat alles aan kan.' Binnenkort kunnen we onder andere Zonexpress.nl, Budgetexpress.nl, Mp3express.nl en Lcdexpress.nl verwachten. De Vries wil zijn doelen bereiken, door zich vasthouden aan het businessmodel. 'Het is verleidelijk om te kijken naar je concurrenten. Om dan vervolgens te denken: dat ga ik ook doen. Maar dan laat je je eigen stijl los. Dat is de grootste fout die je kunt maken. Hou dus vast aan je businessmodel en herhaal het.'

Reviva en The Online Company

Reviva: opgericht in 1996. Eén van de marktleiders in e-commerce fulfilment in de telecombranche. Verzorgt het volledige outsourcingstraject in e-commerce. Heeft ongeveer 90 medewerkers in dienst. Kan onder andere de marktleiders in de mobiele telecom tot de klanten rekenen.

The Online Company: opgericht in maart 2005 - net als Gsmexpress.nl. Wil de e-tailformule Express positioneren voor de verkoop van gsm, pda, adsl en overige commodity goods en diensten. Heeft twee werknemers: Erik van Laar en Maarten de Vries.

Clicks

www.reviva.nl

www.onlinecompany.nl

Dit artikel is eerder verschenen in Twinkle 7-2006