Terwijl het consumentenvertrouwen langzaam uit een dal kruipt en de inflatie lijkt te stabiliseren, blijkt uit onderzoek dat 27 procent van de retailers momenteel in een financieel uitdagende positie verkeert. Kostenbesparingen zijn dan ook prioriteit voor retailers en het overgrote deel (80%) neemt al maatregelen om kosten te besparen. Zo proberen retailers al hun gas-, water- en elektriciteitskosten te verminderen of onderhandelen ze met leveranciers en fabrikanten voor de beste deals. Maar waar veel retailers zich niet bewust van zijn: je kunt ook veel besparen in het logistieke proces.
Tekst: Jeroen Gehlen
Het is dan ook voor jou als retailer raadzaam om je logistieke proces eens grondig te analyseren. Wij helpen je een handje en bespreken vier besparingsmogelijkheden.
1. Vervoerders onder de loep nemen
Evalueer je vervoerders en de transportservices die ze bieden om te achterhalen welke service het meest kosteneffectief is en het beste bij jouw orders past. Kijk daarvoor zowel naar de prijs als naar de toeslagen, zoals volume- of gewichtstoeslagen. Check bijvoorbeeld welke vervoerders gespecialiseerd zijn in bepaalde volumes en gewichten. Wat bij de ene vervoerder standaard is, kan bij de andere vervoerder een toeslag veroorzaken. Maar kijk ook naar de prijs-kwaliteitverhouding en de leverkwaliteit. Levert je vervoerder vaak te laat, dan zorgt dit voor meer telefoontjes naar je customer service afdeling.
Het is ook de moeite waard om te overwegen of je met meerdere vervoerders wilt samenwerken. Bied je een breed scala aan producten aan, variërend van kleine tot grote items? Dan kan het lonen om met meerdere vervoerders te werken die elk hun eigen standaard hanteren. Hiermee benut je de expertise van de vervoerder, voorkom je extra toeslagen en bied je een naadloze bezorgervaring voor je klanten.
2. Beter voorraadbeheer
Het is belangrijk om je voorraadbeheer goed op orde te hebben en je voorraad nauwkeurig af te stemmen op de vraag. Een kwart van de retailers (24%) heeft namelijk momenteel te maken met een overschot aan voorraad. Dit betekent niet alleen een financiële uitdaging, maar kan er ook in resulteren dat je noodgedwongen hoge kortingen moet geven om van je voorraad af te komen. Dit zet je cashflow behoorlijk onder druk.
In de huidige onzekere tijden is het verstandig om proactief in te spelen op de vraag door minder voorraad in te kopen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld geavanceerde software die jouw verkoopdata analyseert en nauwkeurige voorspellingen doet. Vergeet niet dat voorraadbeheer een voortdurend proces is dat regelmatig monitoring en aanpassingen vereist. Door te investeren in adequaat voorraadbeheer, kun je de financiële risico’s van een overschot aan voorraad verminderen.
3. Gebruik de juiste verpakking
Het kan ook interessant zijn om te onderzoeken of er goedkopere alternatieven zijn voor de verpakkingen die je momenteel gebruikt en of deze aansluiten bij je transporttarieven. Zeventien procent van de retailers denkt dat hier een besparingskans ligt. Steeds meer vervoerders werken met een verzendtarief dat bestaat uit een volume en gewicht component.
Onderzoek vooral ook de mogelijkheid om beter passende verpakkingen te verkrijgen. Bijvoorbeeld als je vaak producten verzendt die qua formaat niet goed passen bij de beschikbare verpakkingen. Dit kan leiden tot inefficiënt ruimtegebruik in transport en extra kosten, omdat het transportbedrijf minder pakketjes tegelijkertijd kan vervoeren. Door te investeren in verpakkingen die beter aansluiten op de grootte van je producten, kun je de capaciteit van elke zending optimaliseren, de kosten per eenheid verlagen én ben je duurzaam bezig.
4. Maak je bedrijf flexibeler met cityfulfilment locaties
Tot slot is het verstandig om te onderzoeken of je kunt werken met cityfulfillment locaties. Deze locaties bevinden zich strategisch in stedelijke gebieden en stellen je in staat om je voorraad dichter bij je klanten op te slaan. Dit betekent dat je sneller kunt bezorgen en kunt voldoen aan de vraag, zelfs tijdens piekmomenten, zonder hoge kosten. Doordat je lokaal levert is de kans op vertragingen bovendien nihil. Daarbij bieden deze locaties jou flexibiliteit zonder de noodzaak van extra opslagruimte en personeel.
Kritische blik
Als retailer is het belangrijk om bewust te zijn van de mogelijkheden om kosten te besparen in je logistieke proces. Kijk kritisch naar verschillende aspecten, zoals je samenwerking met vervoerders, je voorraadbeheer, de verpakkingen die je gebruikt en de mogelijkheden van cityfulfilment locaties. Hiermee kun je aanzienlijke besparingen realiseren. Daarvoor is het wel essentieel dat je proactief handelt om deze besparingsmogelijkheden te benutten om succesvol te blijven in deze uitdagende markt.
Jeroen Gehlen is co-founder van verzendplatform Wuunder.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Vier mogelijkheden voor retailers om te besparen in het logistieke proces
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.