Twinkle | Digital Commerce

Zoektermen moeten kort en simpel zijn

2017-05-26
  • 1:24

Zoektermen op een website moeten kort en simpel zijn. Een recent onderzoek van WebSideStory  en Patricia Seybold Group toonde aan dat zoektermen –die door bezoekers van de site worden ingetypt- vaak slechts uit één of twee lettergrepen bestaan.

Het onderzoek bekeek het gedrag van bezoekers op de websites van 42 WebSideStory-klanten, waaronder vijftien e-commerce sites. Meer dan 34 miljoen zoekacties bestudeerd. Van al deze zoekvragen bestond 83 procent uit woorden met één- en twee-lettergrepen. Bij e-commercesites was dat zelfs 91 procent.

Tegelijkertijd kwam uit het onderzoek naar voren dat 12 procent van alle zoekvragen op de websites tot geen resultaat leidde. ‘Een verloren kans voor de handelaren’, menen de onderzoekers. Bij commerciële sites was het percentage wel lager, 8,5 procent.

Auteur van het onderzoek Susan Aldrich, senior vice president en senior consultant bij de Seybold Group, merkt op dat de zoektermen die bezoekers op de site intoetsen ook de sleutel vormen tot de zoektermen die bij websearch worden gebruikt. En daardoor geven de resultaten van het onderzoek ook inzicht in de manier waarop zoektermen ingezet worden bij zoekmachinemarketing. Als eerste stap voor het ontwikkelen van campagnes moeten site-operators dus kijken naar de zoektermen die op de site worden gebruikt.

‘Een van de voordelen van site-search onderzoek is, dat je daardoor kan zien welke weg mensen op een website afleggen. Je kunt achterhalen welke items door deze mensen zijn bekeken’, vertelt Aldrich. ‘Kort gezegd betekent dat, dat je alle woorden kunt achterhalen waarmee je zou moeten adverteren, gebaseerd op de manier waarop mensen zich gedragen.’

Bron: Internet Retailer