Postbank is de grote winnaar van de E-mailmarketing Awards. De bank ging er met de gouden EMMA vandoor. Met een bronzen en gouden EMMA was RapidSugar het meest succesvolle bureau. Tijdens de E-mailmarketing Conferentie werden de prijzen uitgereikt door juryvoorzitter Marc Borgers.
Dialoog aangaan
‘Postbank gaat de dialoog aan via e-mail’ luidde de case (bureau RapidSugar). Volgens de jury doet de organisatie dat erg goed. ‘Jongeren en studenten gedragen zich steeds meer als kritische consumenten, waardoor de effectiviteit van de commerciële uitingen afneemt. Postbank gaat met deze doelgroep de dialoog aan,’ vertelt Borgers. ‘Door een ingenieus gebouwd framework is de Postbank in staat een persoonlijke nieuwsbrief te sturen gebaseerd op productbezit, demografie, financiële events, klikgedrag en door de klant afgegeven zachte informatie.’
Verregaande segmentatie
Door deze verregaande segmentatie beschikt de Postbank over meer dan 2000 nieuwsbriefversies. Ga je op kamers? Dan krijg je een andere nieuwsbrief dan wanneer je net een lening hebt afgesloten.
Uit de eerste tests –het programma draait nog niet zo lang- blijkt dat de openratio 18 procent hoger is. De Click Trough Rate is zelfs met 65 procent gestegen. De jury heeft getwijfeld tussen een zilveren en gouden EMMA, maar ‘de kracht van het concept heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.’
Essent zilver
Essent (bureau Veritate) kreeg als enige een zilveren EMMA. Essent heeft e-mail volledig geïntegreerd in het bedrijfsproces, waarbij het de voorkeur krijgt boven andere kanalen als post en telefonie. ‘Dit leidt tot kostenbesparing en klantgerichtheid’, aldus het juryrapport. Kostenbesparing wordt gerealiseerd door wettelijk verplichte communicatie steeds meer per e-mail te doen (zie de essent-case ). ‘Dat is niet zo spannend, maar wel klantgericht, omdat van de door de klant aangegeven kanaalvoorkeur wordt uitgegaan,’ meent de jury. Het aantal hoge verbruiksheffingen zou door de verbruiksmail –waarmee de klant kan controleren in hoeverre zijn energieverbruik afwijkt van het ingeschatte verbruik- met 75 procent zijn verminderd.
De overige cases kregen allen een bronzen EMMA, te weten: Bertoli Case: Ricetta di Bertolli (Suntzu), - MartinairCase: Online ticketverkoop verhogen (Yourzine), TPGPostCase: online verhuiskaarten omzet via e-mailstrategie (RapidSugar) - VanGoghMuseumCase: Videomail (Bitmove)
Stijging in kwaliteit
‘De vakjury constateerde dit jaar een behoorlijke stijging van de kwaliteit van de inzendingen’, vertelt Borgers. ‘Dit uitte zich vooral in zaken als een zorgvuldige opt-in, het testen van verschillende uitingen. Hier en daar zien we bedrijven experimenteren met betaalde e-mail, zoals Libelle.’ De juryvoorzitter vervolgt: ‘Ook wordt bijvoorbeeld contentsegmentatie steeds meer toegepast.’
Procedure
De procedure van de EMMA’s verliep dit jaar anders dan voorgaande jaren. Was er vorig jaar nog sprake van een tweetal categorieën (zowel publishing- als marketingcategorie), dit jaar werd deze onderverdeling niet meer gemaakt. Tijdens de conferentie hielden alle genomineerden een korte presentatie. De jury van de EMMA’s bestaat uit: Marc Borgers, zelfstandig marketing adviseur, Beer Flik, managing director Dynamic Zone, Peter Joziasse, manager Innovatie Management, TPG Post Michel Schaeffer, bol.com en Paul Petermeijer, managing director BBP.
De award-winnaars van de editie in 2005 waren Fitness First (Wegener DM) en het Nieuwsblad Transport van Reed Business Information (Veritate).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Postbank wint gouden EMMA
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.