Zalando.nl is het beste vindbaar van alle grote commerciële websites in Nederland. Dat constateert iProspect in zijn SEO Benchmark 2014. Het bureau brengt voor het eerst de ‘relatieve vindbaarheid’ van websites per branche in beeld.
Voor de achtste keer nam iProspect (voorheen onder de vlag van Checkit) de vindbaarheid van grote Nederlandse websites onder de loep. Het resultaat is dit keer geen 'Top 100 Vindbaarheid’, maar een schatting van het ‘vindbaarheidsaandeel’ van websites in hun categorie. IProspect heeft 15 branches gedefinieerd. De partijen in de Top 100 Online Vindbaarheid van 2012 en die in de laatste Twinkle100 (inclusief Travel 30) zijn als basis genomen.
15 winnaars
Zalando en Wikipedia komen respectievelijk als commerciële en niet-commerciële eindwinnaar uit de bus. In onderstaande infographic is te zien welke spelers de beste resultaten boekten in de 15 gedefinieerde categorieën:
Zalando’s vindbaarheid
IProspect stelde een e-book samen op basis van de onderzoeksbevindingen. Daarin is onder meer te zien dat Zalando’s vindbaarheid die van andere fashion sites doet verbleken:
Concurrentie groter
Voor het eerst duiken ook vergelijkingssites en sociale media op in de vindbaarheidslijstjes van iProspect. In het e-book over de SEO Benchmark 2014 legt het bureau uit: ‘De Top 100 Online Vindbaarheid liet zien hoe de 100 grootste online adverteerders van het betreffende jaar presteerden in de organische zoekresultaten van Google. Met deze gewijzigde onderzoeksmethode, waarbij de bestedingen zijn losgelaten maar een volledige focus op performance is ontstaan, is de concurrentie vele malen groter geworden en zijn er veel partijen bij gekomen, zoals vergelijkers en social media platforms.’
Ranking
Over de ranking schrijft iProspect verder: ‘Voor iedere branche is de zoekvraag in kaart gebracht en op basis hiervan is een uitgebreide lijst met relevante zoektermen samengesteld. Van deze zoektermen zijn de eerste vijftig zoekresultaten binnen de organische Google zoekresultaten gemeten. Vervolgens is voor iedere rankende website binnen de betreffende branche het totaal geschatte verkeer berekend. Dit absolute aantal is uitgedrukt in een percentage van het totale geschatte verkeer. Deze berekening is gebaseerd op de positie in Google.nl, het maandelijkse zoekvolume in Nederland en de gemiddelde click through rate.’
In het e-book (pdf) is per branche de top 10 met het hoogste verkeer terug te vinden.
Tja zo kunnen we allemaal in het nieuws komen. Lekker kort door de bocht.
@Gerry: iProspect heeft een gedegen onderzoek uitgevoerd naar de vindbaarheid van websites in de verschillende branches. Ik heb hierboven bewust passages meegenomen over de opzet van het onderzoek/verantwoording. Ik ben dan ook niet met je eens dat 'we allemaal wel in het nieuws kunnen komen' zo.
Het is wel jammer dat iProspect in zijn e-book niet of nauwelijks ingaat op de vraag waarom bepaalde partijen zo goed vindbaar zijn. Maar goed, het is een benchmark.
Blijft een feit dat Zalando natuurlijk goed aanwezig is op internet en daar ook vol op inzet met o.a. een eigen SEO team en heel veel advertising.