Twinkle | Digital Commerce

'Sms kan veiligheid online shoppen vergroten'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:43

Sms’jes zouden ingezet kunnen worden om een hoger niveau van beveiliging tegen online fraude te behalen en doordat het een tweede kanaal voor autorisatie is kan het ook financiële transacties veiliger maken, blijkt uit onderzoek.

Sms lezen en verzenden

Online fraude groeit nog altijd en is een belangrijk issue voor e-retailers en consumenten. Per jaar gaat 3 miljard verloren. Omdat het versturen en ontvangen van sms'jes nu voor vrijwel iedereen een bekende handeling is, zou dit ingezet kunnen worden om internetaankopen te beveiligen.

Ruim 80 procent weet inmiddels hoe een sms gelezen of verzonden moet worden, concludeert de Online Shopper Mobile Phone Study. Het onderzoek is gebaseerd op marktonderzoek van The Ventedge Group. Er waren 100 online shoppers tussen de 18 en 65 jaar die aan het onderzoek deelnamen.

Resultaten

Voor consumenten die online aankopen willen doen is veiligheid een belangrijk issue. Zo maakt 94 procent van de respondenten zich zorgen over de beveiliging van persoonlijke gegevens bij online aankopen. Ruim 90 procent wil graag geïnformeerd worden bij het gebruik van de creditcard online. Ruim 65 procent wil tekstberichten ontvangen als extra toevoeging op de online beveiliging. En 45 procent zegt dat de beslissing om online iets te kopen positief beïnvloed wordt wanneer een site ook tekstberichten verstuurd voor autorisatie. De helft wil maandelijks een bedrag betalen voor het ontvangen van de berichten, terwijl de andere helft verwacht dat de waarschuwingsdienst gratis is.

'Telefoon altijd bij me'

‘Koppel het feit dat sms’jes versturen voor veel mensen normaal is aan het feit dat 86 procent zegt altijd hun telefoon bij zich te hebben. Dat maakt de mobiele telefoon een krachtige nieuwe mogelijkheid voor ondernemers om als beveiligingsdienst aan te bieden’, zegt Greg Rable, CEO van FactorTrust- een organisatie voor beveiliging van internet en mobiele telefoon, die het onderzoek sponsorde. ‘De aantallen tonen de zoektocht aan van consumenten en ondernemers naar het implementeren van nieuwe diensten om veiliger online te shoppen.’