De adverteerdersmarkt voor zoekmachines zal in China de komende achttien maanden minder groeien. Oorzaak is de ontevredenheid van kleine en middelgrote adverteerders over zoekmachines, aldus Analysys International, een organisatie die marktonderzoek doet.
‘De zoekmachines presteren beneden de verwachting,’ zegt Edward Yu, CEO. ‘Onder andere slechte gebruikerservaring en instabiele advertentie-effecten maken kleine en middelgrote organisaties wantrouwend richting zoekmachines als nieuwe vorm van adverteren.’
In 2005 was in China de opbrengst van adverteren in zoekmachines 118 miljoen dollar. Een stijging van 79 procent ten opzichte van 2004. Volgens Analysys komt het bedrag neer op 32 procent van de totale online adverteermarkt.
Slechts 20 procent van de zoekmachine-adverteerders behaalde het verwachte resultaat. Zeker 29 procent gaf aan dat de resultaten niet naar verwachting waren. Deze adverteerders overwegen hun zoekmachinemarketing te verminderen of te stoppen, zo toonde het onderzoek aan.
Zoekmachinemarketing bevind zich in China nog in een beginstadium. Daarom weten veel zoekmachines nog niet wat de gebruikers willen. Volgens Yu is de ontevredenheid bij de gebruikers daardoor groot. Volgens Analysys kiest 46 procent van de gebruikers daarom voor andere zoekmachines of portalwebsites.
In een week gebruiken ongeveer honderd miljoen Chinese internetgebruikers een zoekmachine. Dit is 84 procent van alle Chinese internetgebruikers.
Het is nog maar de vraag of adverteren via zoekmachines deze verwachting ooit zal waarmaken zeker nu er gratis alternatieven zijn als http://www.adverteerdersmarkt.nl waar aan elke vorm van adverteren aandacht besteed wordt en doorgelinkt wordt naar de aanbieder. Waarom nu nog een dure camagne uitbesteden met een onzeker resultaat.....