Vandaag wordt voor de tweede keer de prijs voor de Logistieke Webshop van het jaar uitgereikt. Dit jaar staan Bijenkorf, Zooplus en Futurumshop op de shortlist. Vorig jaar won Nespresso. Onlangs nog ging de Dynamic Delivery Award bij de uitreiking van de Thuiswinkel Awards naar Coolblue. De consument staat daar echt aan het stuur. Webwinkels doen het steeds beter.
Verliezers
Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. De media kopten gisteren met ‘slagveld onder kleding- en schoenenwinkels’. Door de crisis en de toename van internetverkopen daalde de omzet van de detailhandel in het eerste kwartaal van 2013 met meer dan 3 procent. Het volume nam zelfs met 6 procent af. Nederlandse winkeliers doen het slechter dan hun Europese collega's.
De webwinkels blijven winnen van de lokale winkels met scherpe prijzen, een enorme keuze in producten en steeds betere leverprestaties. Ook de lokale b2b-groothandel in de horeca, kantoorartikelen en bouwmaterialen ziet de omzet wegvloeien naar de internetaanbieders.
Local-for-local
Ik koop het liefst bij mijn vertrouwde ondernemers. Ik ken hun goed, en nog belangrijker, zij kennen mij goed. Mijn wijnwinkel, de lokale palingroker, de winkel voor grote maten, de Miele-specialist en de kaasjuwelier kunnen niet opboksen tegen het geweld van de grote spelers. Ze missen de slagkracht om hun lokale klanten met een geweldige leverservice, en tegen concurrerende tarieven, te bedienen. Ze adviseren prima, maar staan daarna met lege handen. Ik ‘showroom'. Cor Molenaar adviseert die winkels in 'Red de winkel!' om dan maar zelf een webwinkel te beginnen.
Er zijn al vele lokale initiatieven geweest voor het bundelen van webwinkels op straatniveau, of het bundelen van de lokale bio-dynamische en ekologische boeren. Maar, die bieden geen logistieke polsstok om de boodschappen snel en op afspraak voor een concurrerend tarief bij mij thuis te brengen. Dat zijn kansloze initiatieven.
De grote, landelijke pakketbezorgers hebben hun sorteer- en bezorgprocessen simpelweg niet ingericht op levering van lokale winkels naar lokale klanten. Andere oplossingen, zoals Cargo Hitching, zijn mooi bedacht, maar vergen nog enkele jaren onderzoek.
Een concurrerend tarief mag niet meer zijn dan 5 euro per pakket of 15 tot 20 euro voor een levering van witgoed of meubeltjes. Dat zijn tarieven die lokale koeriers bieden. Maar, helaas vraagt het boeken van de zending veel tijd van de ondernemer en kost de planning en de factuur van de koerier, en de verwerking, een veelvoud hiervan. Dat is niet handig, niet betrouwbaar en te duur.
Dat moet allemaal veel simpeler en sneller, papierloos en geïntegreerd met bestelsystemen, met het betaalgemak van iDeal en naadloos gekoppeld aan de transportplanning van de koeriers.
CityDelivery
In België is CityDelivery actief in Antwerpen, Gent en Brussel. CityDelivery bedient klanten in de retail en de bouw via een logistiek IT-platform dat diensten biedt van bestellen en betalen door consumenten tot en met het lokaal leveren door en betalen aan koeriers. In België bestaat het netwerk uit zestig logistiek dienstverleners met bestelbusjes, fietskoeriers en taxi’s.
Hun netwerk voert de leveringen uit voor zowel lokale winkels en groothandels als nationale winkelketens en bouwondernemingen, in de steden en op het platteland. Slimme wiskundige algoritmen van het ICT-platform worden gebruikt om de partijen in de retail en de bouw en de logistiek dienstverleners bij elkaar te brengen. De administratieve processen zijn papierloos en gekoppeld aan de transportplanning.
CityDelivery start in augustus in Nederland met een netwerk van 75 logistiek dienstverleners. Zou hun initiatief mijn lokale winkels en groothandels de logistieke polsstok kunnen bieden om te kunnen concurreren tegen het geweld van AH.nl, CoolBlue, Bol en Wehkamp? Ik vind het een spannend initiatief van onze zuiderburen.
Beste Walther,
Een boekingssyteem voor kleine webshops, toegankelijk en goedkoop? Dat bestaat al jaren. Wij bieden lage tarieven, zodat webshops zonder enige moeite kunnen concurreren met de grote retailers. Inderdaad, local.
Zeker met dagelijkse verzendingen wordt onze werkwijze als de meest flexibele op de markt ervaren. Grote pallets, kleine pakketjes, veranderende afhaaltijden, en altijd iemand die je kan bellen: CheapCargo.com doet het al lang.
"Dat moet allemaal veel simpeler en sneller, papierloos en geïntegreerd met bestelsystemen, met het betaalgemak van iDeal en naadloos gekoppeld aan de transportplanning van de koeriers." Dat is dus al ruimschoots beschikbaar in Nederland.
Door het hele land zijn lokale vervoerders zich aan het verenigen in netwerken zoals Packs.nu. CheapCargo.com zal met hun gaan samenwerken, juist om de groei van dat lokale principe door te zetten. En heb je wel eens van Kiala.nl gehoord? Dat is een landelijk netwerk van kleinschalige drop-off punten waar klanten zelf kunnen afhalen en afleveren. Wij publiceren Kiala op onze site, juist om de kleine webshopper het hele vervoersscala in Nederland aan te bieden tegen tarieven die normaal alleen voor grote verladers beschikbaar zijn.
Wij van CheapCargo.com geloven in toegankelijkheid, transparantie en gemak. Juist omdat de logistieke wereld vaak ontoegankelijk lijkt voor de kleinere MKB-er. Vandaar dat we al jaren werken met lage tarieven, simpele en overzichtelijk facturen en persoonlijke support. Door onze kennis van de industrie en open contact met alle vervoerders, groot en klein, lossen we alle problemen snel op en leveren we het beste resultaat voor iedereen.
Maak je geen zorgen over jouw winkels, Walther. Wij zitten er bovenop. Omdat we net zoveel van lokale winkels en hun producten houden. Als we doorzetten met een intelligente benadering van kleinschalige en flexibele logistiek, komen we er wel.
Groetjes,
CheapCargo,
Den Bosch
Beste Lezer, Beste Thomas/CheapCargo,
Bedankt voor uw reactie op het artikel dat de potentie in de markt beschrijft van optimalisatie van specifieke leveringen in de bouw en van winkels naar de consument toe.
Wat maakt het CityDelivery.nl concept uniek: Het onafhankelijk platform biedt aan winkels en groothandels een compleet shop management systeem waarbij de CityDelivery module automatisch de geschikte lokale of regionale koeriersdienst organiseert op basis van de wensen van de consument en/of de verzender. Daarnaast biedt het logistiek dienstverleners slimme IT en automatisering waarmee de eindontvangers en consumenten zelf hun leverings voorkeur bepalen. Op http://www.ibutler.be/group.aspx vindt u een overzicht van onze activiteiten.
Het is onze visie een platform aan te bieden die relevante stakeholders bij elkaar brengt en daarnaast om de stakeholders tools aan te bieden waarmee zij hun eigen klanten bedienen met een optimale klantgerichte service.
Het CityDelivery concept behelst geen marktplaats voor logistieke diensten. Het heeft juist als doel om middels slimme IT de marges voor zowel logistiek dienstverleners als de winkels en groothandels te verhogen. Dit door de totale kosten voor onze partners in de keten te verlagen. En ondanks het gegeven dat een aantal concepten blijven roepen dat ze de oplossing reeds jaren hebben is er blijkbaar nog voldoende vraag naar verdere optimalisatie bij onze klanten.
Gelieve uw commerciële suggesties te sturen naar info@CityDelivery.be, wij bekijken graag met u of een samenwerking mogelijk is.
Groet,
Tjerk Homminga
Namens het CityDelivery Team
Beste Tjerk, de Fietsdienst Amsterdam bestaat niet meer, ik vertrouw erop dat dat maar tijdelijk is. Zelf ben ik bezig met de beginfasen van Fietsdienst Chorlton (mijn 'stadsdeel' in Zuid-Manchester).
De FB-pagina is puur een brandingsoefening en een Fietsdienst is per definitie iets van de plaatselijke community.
Uiteraad heb ik mijn huiswerk gedaan en de nodige theoretische omkadering uitgewerkt. Nu zou wel het moment kunnen zijn om samen wat te brainstormen, artikels (en evt. contacten) uit te wisselen.
Met vriendelijke alsook oprechte groet,
Andy
De service is tegenwoordig te vinden op: http://www.globify.com/