Twinkle | Digital Commerce

Altijd Vers Thuis: het is het net niet

2017-11-08
180101

De kleine winkelier verdwijnt langzaam uit het straatbeeld door de concurrentie met supermarkten en webwinkels. Vijf kleine winkeliers in Amstelveen gaan op internet de concurrentie met supermarkten aan. Gaat dat wel werken?

Een bakker, een slager, een vishandelaar, een groenteman en een kaasboer bieden consumenten online hun gezamenlijke assortiment aan op Altijdversthuis.nl.

Altijdversthuis
Klanten kunnen hun volledige bestelling in één keer bij de webwinkel plaatsen. 
De verschillende winkels maken hun deel klaar en een bezorger brengt het gratis thuis langs bij bestellingen van meer dan vijftig euro. Als je voor 15:00 uur bestelt, heb je het voedsel tussen 17:00 en 19:00 uur in huis. Maar, je mag ook alles in één keer ophalen bij een groenteman in Amstelveen. Vers is dus echt vers.

Postcodecheck
Het Parool berichtte er uitgebreid over. De eerste conclusie: storm loopt het nog niet. De tweede conclusie: een enkel bezoekje aan de supermarkt om de hoek is een stuk voordeliger. De gemeente Amstelveen is de enige gemeente waar Altijd Vers Thuis actief is. Als Amsterdammer kwam ik er gewoon niet in na de postcodecheck… dat motiveert niet echt. Ik was wel nieuwsgierig naar het aanbod, maar ik kreeg de virtuele deksel op de neus.

Groente en vlees
Op internet zijn meer initiatieven te vinden om kleine winkeliers aan een webwinkel te helpen. Helaas, met weinig succes.

Mijngroenteboer.nl probeert speciaalzaken een plek op het web te geven. Voor twintig euro per maand kunnen groenteboeren er een internetvestiging beginnen; bezorgen moeten ze zelf regelen. Er doet slechts één actieve groenteboer mee, naast veel testwinkels.

Slagerij.nl is een jaar actief, maar van de 2300 slagers in Nederland heeft zich maar een tiental gemeld waaronder virtuele demowinkels bij mij in de buurt. Wat moet je daar nou mee?

Klaarblijkelijk vinden de zelfstandige winkeliers het internet voor bestellen en leveren niet de moeite waard. Dat is kortzichtig. Als slager, bakker en groenteboer concurreer je toch met Ah.nl, de Versbezorger of gewoon Thuisbezorgd.nl?

Specialiseren
Is de combinatie van speciaalzaken een goede zet? 'Zo ongeveer het domste wat speciaalzaken kunnen doen', zegt deskundige Gerard Rutte over Altijdversthuis.nl in het Parool. 'Op internet scoor je juist door een niche te zoeken, niet door de strijd aan te gaan in de breedte. In Twente zit een slager die wekelijks vierduizend kilo vlees via internet levert voor barbecues. Desgewenst met de kooltjes, het bier en de kok erbij. Als speciaalzaak moet je je juist onderscheiden, iets wat een supermarkt nooit zal kunnen.'

Scepsis
Altijdversthuis.nl? Leuk bedacht en we zijn benieuwd naar de voortgang. Overigens met enige scepsis. Is het niet, net als de andere initiatieven, teveel vanuit de technologie bedacht? En, is er niet te weinig nagedacht over hoe je al zelfstandige winkelier, straks op het internet, de consument echt in het hart raakt? Helpen ze hiermee nu echt de zelfstandige winkelier de winter door? Ik twijfel.