In maart 2013 bereikten de eerste geluiden ons van een mogelijke nieuwe, grote Penguin-update van Google. Onder andere het hoofd van het webspam team van Google zelf, Matt Cutts, gaf aan dat er een nieuwe update van het algoritme zal worden geactiveerd.
Tekst: Erwin Bossers
Met deze update zou Google nog beter inzicht krijgen in gemanipuleerde linkprofielen (denk aan gekochte links of het gebruik van linknetwerken) en dit zou in theorie de zoekresultaten beter moeten maken.
Analyses
Op 22 mei jongstleden is deze update gelanceerd; de Penguin 2.0 is gearriveerd. Vanuit de SEO-community kwamen geluiden dat het wel mee viel en dat Google misschien wat harder aan het blaffen is dan dat het bijt. Het mooie aan dit soort updates is dat er altijd een aantal partijen zijn die veel tijd en energie steken in het achterhalen van de exacte regels achter zo’n update. Hieronder een aantal observaties tot dusver.
Wie zijn de grootste slachtoffers van Penguin 2.0?
Een dag na de update kwam Searchengineland.com met de eerste analyse dat de slachtoffers van deze update met name gevallen waren in de hoek van game- en pornosites en een aantal ‘grotere’ merken. Nu zijn dit vaak al type websites met verdachte linkprofielen om überhaupt rankings te behalen. Geen spannende nieuwtjes, wat dat betreft. De meest opvallende observatie uit dit onderzoek is dat de impact in Duitsland groter lijkt dan in de Verenigde Staten.
Waarom zijn deze websites gestraft?
Een week na de update kwam Searchenginewatch.com met een analyse waarbij er werd gekeken waarom websites worden gestraft. Hieruit kwam naar voren dat nog steeds een overgeoptimaliseerd linkprofiel met een exacte anchor text voor ‘money terms’ een grote oorzaak is. Maar de 2.0-update blijkt ook te kijken naar dieperliggende pagina’s van de website. Dit houdt in dat de verhouding tussen links (verwijzingen van andere websites) met een merknaam of exacte ‘money terms’ kritischer zullen worden bekeken. Nu was dit bij de eerste Penguin-versie al het geval, maar er waren toen nog genoeg situaties waar het overduidelijk was dat Google de plank missloeg. Zodra ze het bestraffen van overgeoptimaliseerde profielen beter onder de knie krijgen, kan het nog weleens een heel interessant jaar worden voor veel partijen - zowel positief als negatief.
Manipuleren?
Voor zover bekend lijkt de impact bij websites die het online marketingbureau Expand Online monitort minimaal - ondanks dat zij ook een aantal zeer verdachte linkprofielen monitoren. Betekent dit dat Penguin niet in Nederland actief is? Absoluut niet! Ook in Nederland draait dit algoritme en het is duidelijk dat Google dit onderdeel blijft verbeteren. Let dus op met het manipuleren van uw linkprofiel. Ja, het kan tijdelijk werken om links te kopen en ja, het is makkelijk. Maar wees wel bewust dat het grote gevolgen kan hebben voor uw vindbaarheid in de zoekmachines. Bij de gedachte om uw linkprofiel te manipuleren - op welke manier dan ook - moet u zich maar één ding afvragen: wat zal er gebeuren als mijn website niet meer vindbaar is in de zoekmachines?
Erwin Bossers is lead SEO-consultant bij het fullservice online marketingbureau Expand Online.
Erg interessant dit!
Heb je het gevoel dat je ook getroffen bent door deze update? Via de webmaster tools van Google is te achterhalen of je website verdachte linkactiviteiten heeft.
De boodschap die je onder Berichten of Messages ziet staan bevat in dergelijke gevallen de bewoording onnatuurlijke links of unnatural links pointing to your site.
Zorg ervoor dat verkeerde 'onnatuurlijke' links worden verwijderd om je rankings weer te verbeteren...
@Mark: er zit een verschil in het afwaarderen van je linkprofiel door Penguin en het krijgen van de melding over de detectie van een onnatuurlijk linkprofiel. In het eerste geval gaat het via de algoritmen van Google, in het tweede geval is er een handmatige ingreep geweest.
Wij zijn zeerzeker getroffen door deze update.
Vanaf 27 mei jongslede zagen wij plots dat ons bezoekersaantaal met meer dan 50% was afgenomen. Paniek allom dus. Na veel speurwerk kwamen wij erachter dat wij waren getroffen door deze update van Google. Geen penalty of waarschuwing... helemaal niks.
Wij hebben 2 jaar erg hard gewerkt om onze webwinkel op de markt te krijgen.. dit allemaal hebben wij gedaan zonder enige vorm van vals spelen.Waarom worden wij dan zo hard getroffen door deze update?. Inmiddels hebben wij een SEO bedrijf in de hand genomen op het probleem te verhelpen. Hierin kwam al snel naar voren dat ons linkprofiel niet echt optimaal is. De links die we hebben zijn niet erg extreem of gemanipuleerd.
Wellicht worden wij verward met erotiek aangezien wij lingerie aanbieden. Na alle efford in Google (Adwords & Organic)... is dit wel een groot vedriet. Vertel ons het maar! Google blijven waarderen of anders gaan werken.
@nasco,
Google organisch is voor veel bedrijven onderdeel van de marketing mix. Dus niet het enige. Je kan en moet aan de reputatie werken. Zorgen dat mensen over je praten. Dit levert uiteindelijk links op (en klanten)
Een goede mix tussen de verschillende verkeersbronnen kan zich versterken. Blijf ook vooral de klanten die je al hebt goed bedienen in producten en product informatie.
erotiek, sex en lingerie is een spannend onderwerp, hier kan je zeker veel mee. Het enige waar je voor moet oppassen is dat je niet in de spammerige en te "vieze" hoek terecht komt. Je bent een mooi merk en dat wil/moet je uitstralen.
Het linkprofiel is inderdaad erg beperkt. als je verwacht tegen grote merken/websites zoals de wehkamp, pabo en dergelijke te concureren zal je wel wat meer uit de kast moeten halen.
Je bent er van overtuigd dat je bent getroffen door een update, dat kan best zo zijn, maar hoeft niet. Google kijkt continue naar de inkomende links van verschillende websites. Het kan ook goed zijn dat een website met hoge authoriteit die een link naar jullie had deze heeft verwijderd. hierdoor kan je ook van de een op andere dag een hoop verkeer kwijt raken. Ik zeg dit met name omdat je dus geen waarschuwing hebt gekregen.
kijk nogmaals goed naar je website. een groot aantal kliks op de frontpage levert gelijk 404 waarschuwingen op. Dit is niet ok.
ook denk ik dat de website nog aanzienlijk keyword bewuster kunnen worden. Ik geloof niet dat mensen alleen het woord "slipje" intikken in google.
Succes met de zeer aantrekkelijke website