Twinkle | Digital Commerce

Van SEO naar PEO: People Experience Optimizing?

2024-06-17
1000562
  • 4:07

Sinds 1998, het jaar dat Google is gestart, is SEO niet meer weg te denken uit de online marketingwereld. Wereldwijd wordt er jaarlijks ruim $80 miljard uitgegeven aan SEO-diensten. En alleen in Nederland zijn er al meer dan 35.000 online marketingbureaus die zich dagelijks met SEO bezighouden, nog even los van alle overige SEO-specialisten.

Tekst: Marco Bouman

Naar schatting vormt het organische verkeer bij Nederlandse webwinkels circa 40% van het totale online verkeer! Wat gebeurt er als dit verkeer wegvalt?

We zijn allemaal gewend aan de huidige SEO-aanpak: zoekwoordenonderzoek, veel content produceren, linkbuilding, SEO on-page optimalisatie en ga zo maar door!

Het internet staat dan ook bomvol met deze ‘standaard SEO’-teksten, kenmerken:

  • Veel zoekwoorden
  • Veel marketingtermen
  • Lange blokken tekst
  • Regelmatig verstopt achter een ‘lees meer’
  • Zinnen die niet lekker lopen
  • Teksten die niet goed leesbaar zijn
  • Vaak met veel interne linkjes
  • Etc.

Deze standaard SEO-content wordt vrijwel niet gelezen en vormt vaak een bron van irritatie bij de consument/klant.

Deze SEO-aanpak lijkt achterhaald!

Want de laatste jaren heeft Google behoorlijk wat updates uitgerold die veel verder reiken dan alleen het optimaliseren voor zoekmachines (SEO).

Zo heeft Google diverse helpful content-updates doorgevoerd om de zichtbaarheid van hoogwaardige, gebruikersgerichte nuttige content te verhogen.

In haar nieuwste guidelines benadrukt Google dat ze people first content waardeert. Content die geschreven is voor mensen en niet voor zoekmachines!

Google heeft hier zogenaamde guidelines opgesteld wat zij wil bereiken met deze helpful content-updates.

Beoordeel zelf je content!

Ik heb een selectie gemaakt uit vragen die in deze guidelines worden gesteld: wanneer je minimaal 1x met ‘nee’ beantwoordt, dan is het handig om je content aan te passen.

  • Biedt jouw content originele en unieke informatie die elders niet te vinden is?
  • Is de content op jouw website iets wat je zelf zou delen en aanbevelen?
  • Is de inhoud geschreven of beoordeeld door een expert of iemand met aantoonbare kennis van het onderwerp?
  • Toont je inhoud duidelijke expertise uit eerste hand, gebaseerd op daadwerkelijk gebruik van een product of dienst?
  • Zal iemand na het lezen van je content het gevoel hebben dat ze voldoende over een onderwerp hebben geleerd om hun doel te bereiken?
  • Is de lengte van je pagina's niet gebaseerd op een vast aantal woorden?

Veel websites zijn geraakt!

Tijdens de meest recente Google-update van maart dit jaar is zichtbaar wat de impact kan zijn op organisch verkeer. Veel affiliate websites zijn ‘geraakt’ en verloren in deze maand in een klap zo’n 40% van hun organisch verkeer. En dit lijkt nog maar het topje van de ijsberg. Als het aan Google ligt, gaat het roer volledig om!

Van zoekmachine optimalisatie naar menselijke ervaring optimalisatie

Deze nieuwe benadering gaat dus om de shift van optimaliseren voor zoekmachines naar optimaliseren voor de menselijke ervaring! Omdat ik zelf gefascineerd ben geraakt door deze beweging (SEO groeit naar CRO, eindelijk) heb ik een experiment uitgevoerd op mijn eigen website. In een periode van 5 maanden heb ik vrijwel alle content op mijn website geoptimaliseerd voor de menselijke ervaring.

Het resultaat: 250% organische groei en ruim 10 nieuwe nr. 1 posities erbij.

Het is dus niet alleen geraakt worden als je nog oude SEO-content voert, maar het is ook zeker beloond worden wanneer je de ervaring van je bezoeker in je online benadering voorop stelt.

Wat is dan precies ‘optimaliseren voor de menselijke ervaring’?

Wat wil een bezoeker/potentiële klant dan op jouw webwinkel precies? Ik noem een aantal elementen vanuit de ogen van de bezoeker/potentiële klant:

  • Ik wil makkelijk online kunnen lezen
  • Ik ben op zoek naar echt concrete informatie
  • Ik zoek antwoorden op voor mij belangrijke vragen
  • Ik ben op zoek naar kwalitatieve informatie
  • Ik hecht veel waarde aan online betrouwbaarheid
  • Ik wil geholpen worden
  • Het liefst zie ik concrete voorbeelden of cases
  • Ik ben op zoek naar een partij met expertise
  • Ik hecht veel waarde aan een fijne gebruikservaring
  • Wat kun je doen?

Is je webwinkel geraakt en verlies je al organisch verkeer? Of besef je dat je SEO-content echt onvoldoende mensgericht is? Dan is het nu tijd voor een nieuwe aanpak. In mijn experiment heb ik gemerkt dat deze nieuwe benadering een stuk complexer is dan het maken van de bekende SEO-teksten. Menselijke content ervaring telt soms wel 30 verschillende elementen.

Ik heb er twee elementen uitgehaald die zeer belangrijk zijn:

Tip 1: Verwijder oude SEO-structuren

Je kunt geen helpful content maken met oude SEO-structuren. Afhankelijk van de kwaliteit van je content kun je of pagina’s opnieuw maken of zorgen dat SEO-elementen verdwijnen. Ik heb het dan over:

  • Dikke, niet leesbare alinea’s
  • Grote hoeveelheid zoekwoorden (met een bepaalde zoekwoorddichtheid)
  • Overmaat aan interne links
  • Content verstoppen, zoals ‘lees meer’-constructies

Tip 2: Laat de expert aan het woord

Het gros van de standaard SEO-teksten werd/wordt geschreven door marketeers/tekstschrijvers, vaak met 0 ervaring met het betreffende product of dienst. Bij people first content laat je de expert aan het woord. Dat is degene met ervaring en expertise. Deze ervaring breng je in je content!

Dat kan iemand van de klantenservice zijn, of de persoon binnen het bedrijf met de meeste kennis van zaken. Hij kent:

  • De belangrijkste zoekintenties
  • De belangrijkste vragen van de klant
  • De belangrijkste elementen van een product of dienst

Succes met je SPEO!

Marco Bouman is zelfstandig online groeiconsultant.