Twinkle | Digital Commerce

11 procent groei voor webverkopers

2017-05-27
400300
  • [nieuws]
  • 2:26

Met dank aan een sterk tweede halfjaar zijn de online-consumentenbestedingen in ons land vorig jaar uitgekomen op ruim 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan in 2009. De gemiddelde orderwaarde nam af tot 119 euro per bestelling.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010, een onderzoek naar online-consumentenbestedingen, voor opdrachtgever Thuiswinkel.org uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology.

Groei neemt af
De groei van de online-consumentenbestedingen, de afgelopen jaren goed voor veel positieve media-aandacht over het kanaal, neemt af. De webuitgaven groeiden in 2009 nog met 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In 2008 lagen de bestedingen nog 24 procent hoger dan in 2007, communiceerde Thuiswinkel.org toen.

Dubbelcijferige groeipercentages
In een persbericht benadrukt de belangenvereniging vanochtend dat e-commerce in de volwassen Nederlandse markt nog altijd goed is voor dubbelcijferige groeipercentages, terwijl de retail het in het algemeen moeilijk heeft. Dat bleek onder meer uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek eerder dit jaar naar buiten bracht.

9 miljard euro in 2011
Nederlandse online-verkopers sloten het eerste halfjaar van 2010 af met een webomzet van 3,85 miljard euro, een groei van 10 procent. In de laatste zes maanden van het jaar trok de groei van de bestedingen aan. Thuiswinkel.org rekent op nog een jaar met dubbelcijferige groeicijfers (10 procent) en verwacht dat de online-consumentenbestedingen in 2011 even boven de 9 miljard euro uitkomen.

Meer bestellingen
In 2010 kwamen er zeshonderdduizend nieuwe online-kopers bij in ons land. De 9,25 miljoen webshoppers gaven ieder gemiddeld 890 euro uit, 4 procent meer dan in 2009. De belangrijkste driver van de groei is het aantal bestellingen per persoon, dat met 20 procent toenam tot gemiddeld 7,4 orders.

Lager bonbedrag
Consumenten kopen dus vaker online, maar geven per aankoop minder uit. ‘Gewenning, gemak, flexibiliteit en snelheid met betrekking tot de verzending spelen hierbij een rol’, aldus Frank Sibbel van Blauw Research. ‘Het gemiddeld besteed bedrag per order is het afgelopen jaar gedaald met 14 procent naar 119 euro.' De daling van het gemiddelde bonbedrag is ook het gevolg van de groeiende populairteit van betaalde downloads, waaronder smartphone-applicaties. Dat bevestigt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, aan Twinkle.

Producten versus diensten
Vooral fysieke producten waren het afgelopen jaar verantwoordelijk voor de groei van het online-kanaal. De bestedingen aan fysieke artikelen groeiden met 16 procent, waar die aan diensten met 6 procent toenamen. Toch gaat meer dan de helft van de thuiswinkelbestedingen nog naar diensten, met reizen als best lopende categorie. Jongen daarover: 'De vraag is of de groei van reizen achterblijft door de recessie, of door verzadiging in de online-markt. Ik denk dat reizen in ieder geval de categorie is waar verzadiging het eerst zal optreden.'

Reizen, telecom en kleding
Het marktvolume van pakketreizen en appartementen bedroeg vorig jaar 2,15 miljard euro, becijferden Blauw Research en GfK. De online-omzet van vliegtickets en hotels kwam uit op 1,36 miljard euro. Na reizen zijn telecom (920 miljoen euro) en kleding (555 miljoen euro) de grootste segmenten in 2010.