De emissievrije zones in de grote binnensteden komen er definitief. Wel komt het kabinet ondernemers tegemoet.
Dat heeft staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu bekendgemaakt. Ondernemers met de schoonste dieselbestelauto (emissieklasse 6) houden nog tot 1 januari 2029 toegang tot de stadscentra met zo’n zero emissiezone. Zij krijgen een jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch voertuig.
Daarnaast gaat het kabinet in gesprek met gemeenten om een boetevrije periode van een jaar in te stellen. Na een half jaar wordt geëvalueerde en bepaald of een heel jaar boetevrij echt noodzakelijk is. Volgens het kabinet komt het hiermee tegemoet aan signalen dat niet alle ondernemers op tijd een elektrisch voertuig kunnen aanschaffen. Zij krijgen nu meer tijd om zich voor te bereiden.
Naast bovengenoemde worden onder meer ontheffingen aangescherpt en vastgelegd in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gelden. Ook wordt de daadwerkelijke impact van deze emissievrije zones nauwlettend bijgehouden. Er wordt waar nodig bijgestuurd.
Een en ander is een reactie op een breed gesteunde motie, een maand geleden. Destijds bleek al dat veel ondernemers door de komst van de emissievrije zones in de problemen zouden komen. ‘Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een zero-emissiezone kunnen daar dus voor kiezen. Voor ondernemers met een schone dieselbus wordt de zero-emissiezone een jaar uitgesteld. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat ondernemers direct na invoering van een zero-emissiezones tegen een boete aanlopen. Zo vinden we de juiste balans tussen bestaande afspraken en de wens vanuit de Tweede Kamer’, reageert Jansen.
Lees ook: 'Emissievrije zones: echte ondernemers kennen geen pauzeknop' (23 oktober)
Ik beklaag de inwoners van zo een zone als ze een stielman nodig zullen hebben. Er zullen er wel zijn maar die kunnen dikkere rekeningen maken en of ze dan vakkundig zijn is dan ook nog de vraag.
Je reactie op Didier Maes: