Twinkle | Digital Commerce

Eerste cijfers over Cyber Monday: 14 procent groei

2017-05-27
172130
  • [nieuws]
  • 1:19

Amerikaanse webwinkeliers hebben afgelopen maandag 14 procent meer omzet geboekt dan op Cyber Monday vorig jaar. Het gemiddelde bonbedrag steeg met 38 procent, van 130 tot 180 dollar.

Afgaande op deze cijfers, die marktonderzoeksbureau Coremetrics heeft gepubliceerd, nam het totale aantal geplaatste orders af.

Profiteren
Met name webwinkels met een breed aanbod, lijken dan ook goed te hebben geboerd. Forrester Research voorspelde begin november al dat vooral de grotere online-retailers zouden profiteren van de groei in het holiday shopping season.

Duurdere cadeaus
Coremetrics becijferde ook dat het aantal bestelde producten per order met 30 procent toenam ten opzichte van vorig jaar. Omdat de gemiddelde orderwaarde met 38 procent harder groeide, kan worden geconcludeerd dat Amerikanen afgelopen Cyber Monday gemiddeld duurdere cadeaus aanschaften online.

Tegenhanger van Black Friday
Cyber Monday werd vier jaar geleden door Shop.org in het leven geroepen als online-tegenhanger van Black Friday. De Amerikaanse belangenvereniging, die de actiesite Cybermonday.com in de lucht houdt, begrootte dat 87 procent van de webwinkeliers dit jaar speciale promoties optuigde voor Cyber Monday en dat 96,5 miljoen Amerikanen van plan waren een online-aankoop te doen op die dag.

Verbazing
John Squire, chief strategy officer bij Coremetrics, reageerde met verbazing op het groeipercentage dat zijn bureau kon presenteren (concrete omzetcijfers werden niet genoemd), omdat Black Friday al zo’n online-succes was. Waar ComScore sprak over 11 procent groei, lagen de webverkopen volgens Coremetrics wel 35 procent hoger dan op Black Friday in 2008. Dat sluit wel aan bij de these dat Cyber Monday relatief terrein prijsgeeft aan Black Friday.

ComScore heeft (nog) geen cijfers over Cyber Monday gepubliceerd.