Twinkle | Digital Commerce

'11 procent meer webverkoop op Black Friday'

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 2:00

Amerikaanse webwinkeliers verkochten afgelopen ‘Black Friday’ 11 procent meer dan vorig jaar. De dag na Thanksgiving Day wint op het web aan relatief belang ten opzichte van Cyber Monday, die vandaag tientallen miljoenen Amerikanen naar webshops trekt.

De online-omzet op Black Friday (Wikipedia) steeg van 534 miljoen dollar vorig jaar tot 595 miljoen dollar dit jaar, aldus comScore. Thanksgiving Day was goed voor een plus van 10 procent, tot 318 miljoen dollar.

Kortingen en acties
In de periode van 1 tot en met 27 november zetten Amerikaanse online-retailers in totaal 3 procent meer om dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent dat Thanksgiving Day en Black Friday een steeds grotere hap nemen uit de taart van het holiday shopping season, aangejaagd door allerhande kortingen en andere promotionele acties.

Snel internet
Volgens comScore-baas Gian Fulgoni wordt Black Friday ook in relatie tot Cyber Monday (Wikipedia) belangrijker voor webwinkeliers. Dat komt volgens hem vooral door de penetratie van snel internet in Amerikaanse huishoudens; Waar webshoppers tot enkele jaren geleden vooral vanaf hun werkcomputer aankopen deden op de maandag na hun lange weekend, kunnen ze tegenwoordig op hun vrije vrijdag goed thuis terecht online.

Groeipercentages
De goede online-verkopen van voor het weekend stemmen volgens Fulgoni hoopvol voor de verkopen van vandaag op Cyber Monday, maar de groeipercentages kunnen dus best wat lager uitvallen: ‘Cyber Monday en de daarop volgende weken zullen pas echt duidelijk maken hoe de zaken er voor online-retailers voor staan.’

Overigens meldt Reuters dat de fysieke retailbestedingen afgelopen vrijdag met een half procent groeiden ten opzichte van vorig jaar. Het persbureau refereert aan cijfers van ShopperTrak, dat uitkomt op 10,66 miljard aan winkelomzet.

Couponsites
Amerikanen maken in toenemende mate gebruik van couponsites om met korting te kunnen kopen online. Vergeleken met vorig jaar steeg het bezoek volgens comScore met 17 procent. Blackfriday.info was vrijdag de meest bezochte couponsite. Shoplocal.com bleek met twee miljoen bezoekers de populairste vergelijkingssite.

Ruim vier miljoen unieke bezoekers
ComScore bracht ook in kaart welke webwinkeliers op Black Friday het meeste bezoek te verwerken kregen. Vijf partijen trokken meer dan vier miljoen unieke bezoekers naar hun sites: Amazon, Wal-Mart, Apple, Target en Best Buy. Allemaal mochten ze meer mensen verwelkomen dan vorig jaar. Zo trok Apple 39 procent extra bezoek en Amazon 28 procent.

Forreste hoopvoller
ComScore gaat voor het hele holiday shopping season uit van een groei in de online-bestedingen van 3 procent. Forrester Research, dat vorige week e-commerce prognoses tot 2013 openbaarde, is hoopvoller gestemd en rekent op 8 procent groei.