Twinkle | Digital Commerce

Retailers lanceren nieuwe Retail Media Commissie

2025-05-15
1000562
  • [nieuws]
  • 2:17

Zes grote retailers slaan de handen ineen om kennisdeling, transparantie en standaardisatie binnen retailmedia te bevorderen. Tijdens de Retail Media Day werd is de nieuwe Retail Media Commissie officieel gepresenteerd. De commissie, die onder de vlag van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) opereert, nodigt andere retailers uit om zich aan te sluiten.

‘Het is belangrijk om de volwassenheid van retail media, kennisdeling en transparantie in de markt te bevorderen, maar ook om het voor adverteerders en mediabureaus makkelijker te maken’, vertelt Bas Komen namens Albert Heijn tijdens de lancering. ‘Een campagne bij Kruidvat of Jumbo zou even eenvoudig moeten verlopen als bij Albert Heijn. We kunnen daar aan bijdragen door elkaar uit te dagen op die onderwerpen en nieuwe standaarden neer te zetten.’

Drie pijlers

De commissie richt zich op drie hoofdthema's: kennisdeling, dialoog met de markt en meetbaarheid. ‘We willen graag kennis delen, zowel over hoe je als retailer naar de markt gaat als hoe andere retailers retail media het beste kunnen aanpakken’, licht Mariëlle Slenders van AS Watson toe. ‘Daarnaast willen we in gesprek met de markt en zorgen we dat we de juiste meetbaarheid overal brengen.’

De commissie staat open voor alle retailers die willen bijdragen aan de professionalisering van retail media. ‘Wij staan hier namens de zes, maar we nodigen iedereen uit om deel te nemen’, benadrukt Olivier Fornier van Plus.

Waarom de RND?

De keuze voor de Raad Nederlandse Detailhandel als overkoepelende organisatie was een pragmatische. ‘We hadden niet veel zin in legacy governance en gedoe’, vertelt Olivier Fornier. ‘We wilden snel van start. We hebben daarom gekeken naar gemeenschappelijke verbanden met retail partijen in Nederland. Veel retailers zijn al aangesloten bij het RND als brancheorganisatie, dus leek het logisch om onder die vlag deze commissie op te richten.’

Positieve reacties

De oprichting wordt positief ontvangen door adverteerders. ‘Ik ben er heel blij mee’, reageert een vertegenwoordiger van de BVA (Bond van Adverteerders). ‘Vanuit de BVA-taskforce hebben wij zelfs al aan tafel gezeten met de commissie. Wat heel erg belangrijk is, is dat we echt gaan kijken naar de standaardisatie in de markt. Op dit moment zijn we nog appels met peren aan het vergelijken.’

Deli Bom van MediaMarkt geeft aan dat er al een jaar voorbereiding aan de lancering vooraf is gegaan. ‘We hebben al een aantal keer overleg gehad. Nu gaan we samen kijken hoe we de totale branche beter kunnen standaardiseren. We willen in gesprek gaan met elkaar, maar ook met de BVA en de VIA om retail media verder te professionaliseren.’

Commissieleden

De Retail Media Commissie bestaat uit:

  • Deli Bom (MediaMarktSaturn)
  • Max de Jong (Albert Heijn)
  • Lisette Fransen (Jumbo)
  • Justin Sandee (bol)
  • Mariëlle Slenders (AS Watson)
  • Olivier Fornier (Plus)
  • Arjen Heida (voorzitter)