Twinkle | Digital Commerce

Nederland speelt retailmedia op Eredivisie-niveau

2025-05-07
1000562
  • [interview]
  • 3:12

Retailmedia ontwikkelen zich razendsnel. Tijdens Retail Media Day 2025 op 15 mei deelt Emile Valkestijn, Chief Commercial Officer bij 10XCREW, zijn expertise over deze groeiende branche. Met meer dan vijftien jaar ervaring in online retail, waaronder tien jaar bij bol, biedt hij waardevolle inzichten voor merken die hun zichtbaarheid willen vergroten. In dit exclusieve voorproefje beantwoordt hij enkele prangende vragen over de kansen die retailmedia bieden voor e-commerce professionals.

Hoe kijk jij aan tegen het fenomeen retailmedia?

‘Het past perfect binnen het bredere retail- en medialandschap. Voor retailers biedt het een krachtige manier om hun bereik te monetizen en een extra inkomstenstroom te genereren die bijdraagt aan de bottom line. Voor merken opent het de deur naar directe consumenteninteractie, meer merkbekendheid en onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Door vraag en aanbod effectief samen te brengen, creëren retailmedia maximale relevantie en toegevoegde waarde voor beide partijen. Het resulteert in een win-winsituatie waarin retailers en merken elkaar versterken.’

Wat zijn jouw verwachtingen, gaan retailmedia de markt op zijn kop zetten?

‘Ik verwacht geen revolutionaire omslag in 2025, maar de ontwikkeling van retailmedia blijft in een stroomversnelling. Als we terugkijken naar vijf jaar geleden en vooruitblikken naar de komende vijf jaar, zien we een enorme evolutie. Retailers zullen steeds beter in staat zijn om de volledige customer journey – zowel online als offline – te onsluiten voor adverteerders. We gaan meer self-service advertentiemogelijkheden zien, geavanceerdere doelgroepdata vanuit diverse kanalen bij elkaar brengen in cleanrooms en een sterkere focus op attributie, zowel tussen upper en lower funnel als – hopelijk – uiteindelijk cross-channel. De markt verandert stap voor stap en die transformatie zal zich blijven versnellen.’

Welke rol speelt 10XCREW in deze tak van sport?

‘Bij 10XCREW helpen we merken om consumenten te bereiken via directe online kanalen, zoals de eigen webshop, marketplaces en social. Binnen retailmedia zien we een sterke groei in de vraag naar strategische en operationele ondersteuning. De ontwikkelingen gaan razendsnel en veel merken missen de tijd of expertise om hier optimaal op in te spelen. Dat is waar wij het verschil maken. Van basic sponsored products op platforms zoals Amazon, bol en Albert Heijn tot geavanceerde full-funnel advertising campagnes via Amazon DSP, waarbij we campagnes optimaliseren met realtime data uit de Amazon Marketing Cloud.’

Is er in Nederland nog veel te winnen op het gebied van retailmedia?

‘In de Westerse wereld speelt Amazon in de Champions League als het gaat om retailmedia, terwijl wij in Nederland nog op Eredivisie-niveau zitten. We lopen dus zeker niet voorop. Of het nu gaat om de inzet van middelen, diepgaand inzicht in data of de mogelijkheid om campagnes over de hele customer journey heen zelf te beheren – Amazon heeft dit als als één van de weinigen écht goed ingeregeld. Voor Nederlandse retailers betekent dit juist een enorme kans. Door te investeren in data, technologie en advertentiemogelijkheden kunnen zij een veel grotere rol spelen in het groeiende retailmedia-landschap.’

Waarom moet marketing- & e-commerce Nederland naar jouw sessie komen?

‘Retailmedia ontwikkelt razendsnel, maar er is nog veel onduidelijk. Wat is er mogelijk? Hoe werkt het? Waar moet je op sturen en hoe zit het qua attributie? Belangrijker dan ooit is dat merken begrijpen hoe ze hun doelgroep effectief kunnen bereiken via retailers. In mijn sessie geef ik hierop antwoord door de belangrijkste ontwikkelingen te bespreken en deze te vertalen naar praktische en direct toepasbare tips. Geen vage theorie, maar concrete inzichten waarmee je direct aan de slag kunt. Wil je je retailmedia performance boosten met data en technologie? Dan mag je deze sessie niet missen!’

Retail Media Day
Op donderdag 15 mei komen de retailers, merkproducenten, retailmedia specialisten en belangenorganisaties bij elkaar om verhalen, kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen tijdens de tweede editie van Retail Media Day. Mis het niet! Kom op 15 mei naar Media Plaza, Utrecht. Bestel hier je ticket met korting