Twinkle | Digital Commerce

‘Online druk halveert aantal speelgoedwinkels’

2025-05-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:03

De opkomst van online winkelen zet de Nederlandse speelgoedwinkel flink onder druk. In twintig jaar tijd is het aantal fysieke speelgoedwinkels gehalveerd. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus, opgevraagd door BNR.

In 2005 telde Nederland nog 1.048 speelgoedzaken. In mei 2025 zijn dat er 571. Tegelijkertijd groeit de gemiddelde winkeloppervlakte van 206 naar 298 vierkante meter – een stijging van 45 procent. ‘Op internet kun je alles krijgen. Daarom moet een speelgoedwinkel een breed en diep assortiment hebben’, zegt Gertjan Slob, directeur onderzoek bij Locatus.

Schaling, beleving en merkwinkels als antwoord

De schaalvergroting is deels een reactie op de online concurrentie: grote winkels bieden ruimte voor meer merken, producten én beleving. Zo opende de Ierse keten Smyths vier grote winkels, waaronder een vestiging van 2.500 vierkante meter in een voormalig supermarktpand in Arnhem.

Ook omarmen merken als Lego, Märklin en Ravensburger de fysieke winkel als marketingkanaal. Met eigen winkels creëren ze direct klantcontact, bouwen ze een community rond het merk en vergroten ze hun zichtbaarheid buiten het online domein.

Toch blijft het overlevingsklimaat voor speelgoedwinkels fragiel. Behalve de webconcurrentie spelen ook opvolgingsproblemen bij zelfstandige ondernemers en de nasleep van coronaschulden een rol in de afname.