Twinkle | Digital Commerce

‘Merkbouw is geen nice to have in retailmedia’

2025-05-12
1000562
  • [interview]
  • 2:12

Sterke merken presteren beter met retailmedia. Dat blijkt uit een onderzoek van OMG Transact, OMD en Annalect, waarin de verbinding tussen merk-KPI's en retail media prestaties wordt blootgelegd. Tijdens Retail Media Day op 15 mei vertellen Stefan Heijdra (Lead E-commerce bij OMG Transact) en Strategy Lead Tale Meester (OMD) over hun bevindingen die de aanpak van e-commerce professionals kunnen transformeren.

Retailmedia zit stevig in de lift. De bestedingen groeien al jaren met dubbele cijfers en die trend zet zich onverminderd voort. Niet gek, vindt Heijdra: ‘Als merk ben je op geen enkel ander mediumtype zó dicht bij het aankoopmoment. Bovendien zijn de effecten op sales en marktaandeel vaak kraakhelder te meten. Dat maakt retailmedia niet alleen relevant, maar ook strategisch onmisbaar.’

Concrete handvatten

Tijdens Retail Media Day delen Heijdra en Meester de resultaten van een nieuw onderzoek van OMG Transact, OMD en Annalect. In dit onderzoek is gekeken naar de impact van merk-KPI’s – zoals merkbekendheid en -herkenning – op retailmedia-KPI’s als cost per click (CPC) en conversie. Het onderzoek vond plaats in de Nederlandse markt, met bol als testomgeving.

‘Wat blijkt? Er is een duidelijke wisselwerking tussen merk en performance. Merkbouw is geen nice-to-have, maar essentieel om conversieresultaten te maximaliseren. We laten zien hoe je die inzichten kunt vertalen naar je eigen praktijk. Bezoekers van onze sessie gaan gegarandeerd naar huis met concrete handvatten’, aldus Heijdra. Toch is er volgens Heijdra in Nederland nog veel terrein te winnen. ‘Vergelijk je ons met landen als het VK of de VS, dan zie je dat zij retailmedia al verder hebben geprofessionaliseerd – zowel qua tooling, targeting als het inkoopproces. Wij staan pas aan het begin. Retail Media Day is dan ook hét moment om je kennis bij te spijkeren én bij te praten met vakgenoten.’

No-brainer

Heijdra woonde vorig jaar de eerste editie van Retail Media Day bij en was positief verrast: ‘De sessies waren sterk en inhoudelijk relevant. Of je nu adverteerder, publisher of bureau bent – het doel blijft hetzelfde: effectievere campagnes. Dit event helpt je daarbij.’

Zijn advies aan marketeers en e-commerce professionals is dan ook helder: ‘Retail media ontwikkelt zich razendsnel, maar de kennis in de markt groeit niet altijd mee. Wil je niet achterop raken, dan is Retail Media Day een no-brainer.’

Retail Media Day 2025
Op donderdag 15 mei komen de retailers, merkproducenten, retailmedia specialisten en belangenorganisaties bij elkaar om verhalen, kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen tijdens de tweede editie van Retail Media Day. Mis het niet! Kom op 15 mei naar Media Plaza, Utrecht. Bestel hier je ticket.