Wehkamp verkoopt sinds kort producten direct via social media. Door samenwerkingen met influencers op Instagram, Pinterest, TikTok en YouTube genereerde het bedrijf in korte tijd al meer dan 200.000 euro omzet via deze kanalen. Volgens coo Frans Falize is dit nog maar het begin. ‘Onze klanten, zeker de jongere generatie, ontdekken ons assortiment via influencers en kopen nu direct via sociale kanalen.’
Dat zei Falize onlangs tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Hij benadrukte dat Wehkamp nog altijd strijdt tegen het imago van ‘oubollige retailer’. ‘Dat zijn we al lang niet meer. We zijn een modern, innoverend, inspirerend bedrijf. We zijn een van de eerste retailers waarbij je een product via social media kunt kopen. We werken intensief samen met influencers. De nieuwe generatie klanten bezoekt Wehkamp.nl niet meer om daar eindeloos door producten te scrollen. Zij komen via andere kanalen binnen. Dan moet je als retailer zorgen dat je daar klaar voor bent.’
De social commerce-strategie past binnen een bredere koers waarin Wehkamp inzet op innovatie én duurzaamheid. Recent voerde het bedrijf een opvallende maatregel in: klanten betalen nu 0,50 euro per geretourneerd artikel. Ondanks het kleine bedrag leidde dit direct tot 15 procent minder retouren. Volgens Falize was de stap noodzakelijk: ‘We ontvingen dagelijks zo’n 50.000 retourartikelen. Dat is kostbaar en belastend voor het milieu. Deze vergoeding maakt klanten bewuster en vermindert onnodige retouren.’
Ook introduceerde Wehkamp een bijdrage van 1 euro voor thuisbezorging. Daardoor steeg het aandeel klanten dat pakketten ophaalt bij een DHL-servicepunt van 11 naar 40 procent. Falize: ‘Door een kleine vergoeding te vragen, stimuleren we bewuster koopgedrag, verlagen we de logistieke kosten en beperken we de CO₂-uitstoot.’
Daarnaast investeert Wehkamp in automatisering. Het hypermoderne distributiecentrum in Zwolle, met een oppervlakte van 140.000 vierkante meter, behoort tot de logistieke top van Europa. Dagelijks worden er 12.000 bestellingen verwerkt, met slechts 28 medewerkers. Dit verhoogt de efficiëntie en snelheid richting klant.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wehkamp ziet potentie in social commerce: ‘Jonge generatie gaat niet meer naar de webshop zelf’