Steeds meer succesvolle webshops zoals My Jewellery, Coolblue en OFM openen fysieke winkels. Waarom zetten online spelers deze stap naar de winkelstraat? Volgens ING-sectorbankier Dirk Mulder kiezen veel webshops voor fysieke aanwezigheid om hun betrouwbaarheid en zichtbaarheid te vergroten. Sommigen combineren showroomfuncties met directe verkoop, wat de omzetgroei en klanttevredenheid aanzienlijk versterkt.
Tess V-oprichter Tess Verwoert benadrukt hoe fysieke winkels helpen de online community tastbaar te maken: ‘Klanten kunnen stoffen voelen, pasvormen ontdekken en persoonlijk stylingadvies krijgen, wat online lastig is’. Ook Mr Marvis, bekend van mannenmode, creëert bewust winkels als zorgvuldig ontworpen ruimtes om merkervaringen te intensiveren. Hier zijn persoonlijke service en sfeer bepalend voor klanttevredenheid.
Toch is een fysieke winkel niet voor elke webshop vanzelfsprekend succesvol, stelt Mulder. Zo ervoer FuturumShop dat het runnen van fysieke winkels een compleet ander vak is dan online retail, met hoge kosten als gevolg. Mulder adviseert daarom webwinkeliers goed na te denken over de toegevoegde waarde van fysieke winkels: niet alle producten of strategieën lenen zich hier namelijk voor.
Meer ervaringen, geleerde lessen en adviezen lees je in Twinkle 4.
Abonnee worden? Check hier voor de mogelijkheden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Digitaal gaat fysiek: waarom webshops stenen winkels openen