Twinkle | Digital Commerce

PostNL Innovatie Award: YourSurprise

2025-04-15
1000562
  • [interview]
  • 2:58

Afgelopen 28 maart werden de Shopping Awards weer uitgereikt. Winnaars gelauwerd en flessen ontkurkt. In deze special licht de redactie Twinkle de winnaars en sponsors uit. Vandaag: de interviews met Wouter de Vries, medeoprichter YourSurprise en Diederik Rosenbaum, Directeur Strategic & Key Accounts bij PostNL.

Waarom hebben jullie gewonnen, denk je?

De Vries: ‘Bij YourSurprise zit innovatie in ons DNA, en de E.A.G.L.E. glasgraveermachine is daar het perfecte voorbeeld van. We zagen een uitdaging en hebben daarvoor volledig in-house een unieke oplossing ontwikkeld: een machine die vijf keer efficiënter graveert, afval vermindert, jaarlijks 500.000 geprinte orderbonnen overbodig maakt en glazen van ongeëvenaarde kwaliteit produceert.’

Wat zijn de obstakels bij het implementeren van jouw ingestuurde case?

Omdat er geen bestaande oplossing voldeed aan onze wensen, moesten we alles van begin tot eind ontwerpen – van de lasermodules tot het verpakkingssysteem. Daarnaast was het een logistieke uitdaging om de machine te integreren in het bestaande productiesysteem zonder de dagelijkse operatie te verstoren.’

Welke nieuwe innovatie staat er op de agenda?

Onze volgende stap is het verfijnen van onze vision-software, zodat het systeem automatisch kan controleren of elke gravure perfect is voordat het glas wordt verpakt. Daarnaast werken we eraan om onze geautomatiseerde productietechnieken uit te breiden naar andere gepersonaliseerde cadeaus.’

Wie is jullie voorbeeld in retail op gebied van innovatie, en waarom?

We laten ons inspireren door bedrijven zoals Amazon vanwege hun focus op efficiëntie en automatisering, maar we kijken ook naar merken zoals Dyson, die industrieën vernieuwen door middel van innovatieve technologie en in-house engineering. Net als Dyson geloven we in onze eigen inzichten en mogelijkheden voor ons interne innovatieproces.’

Wat zou je anders doen aan de geïmplementeerde technologie of innovatie?

De E.A.G.L.E. machine is een doorbraak in glas graveren, maar we hebben ook zeker waardevolle lessen geleerd tijdens het ontwikkelproces. Als we het opnieuw zouden doen, zouden we bijvoorbeeld de prototyping fase efficiënter aanpakken.’

Juryoordeel
YourSurprise startte in 2014 met gepersonaliseerd glaswerk en groeide van 30k naar 600k glazen per jaar. Na eigen ontwikkeling met BOOST introduceerde het in 2024 de unieke 'EAGLE' productielijn, met UV-lasertechniek en AI-gestuurde kwaliteitscontrole. Resultaten: betere kwaliteit, hogere duurzaamheid, hogere klanttevredenheid (NPS +76) en toegang tot nieuwe (B2B-)markten.

Sponsor PostNL over de award

Waarom vinden jullie het belangrijk om deze award te sponsoren?

‘PostNL gelooft in innovatie om e-commerce te verbeteren en te verduurzamen. Als logistieke partner zien we dagelijks hoe slimme technologieën bijdragen aan een betere klantervaring en efficiëntere processen. Door de Innovatie Award te sponsoren, stimuleren we vooruitstrevende bedrijven om te blijven innoveren en zo bij te dragen aan een duurzame, toekomstbestendige sector.’

Hoe belangrijk is het voor webwinkels om te (blijven) innoveren?

‘Innovatie is cruciaal om concurrerend te blijven. Consumentenverwachtingen zijn hoog en veranderen snel. Een eenvoudige, efficiënte en prettige klantreis is daarom essentieel om consumenten online te laten kopen. Dat betekent ook het bieden van flexibele en duurzame bezorgopties en een betrouwbare bezorging, zodat de consument na zijn aankoop ook terugkomt.’

Welke innovaties heeft PostNL zelf het afgelopen jaar doorgevoerd?

‘PostNL investeert in elektrisch vervoer en efficiëntere logistiek om de CO₂-uitstoot te verminderen. We verbeteren digitale diensten en optimaliseren levertijden met AI. Daarnaast breiden we het aantal pakketautomaten uit, zodat consumenten meer keuze hebben in waar en wanneer ze hun pakket ontvangen. Die flexibiliteit is cruciaal voor online kopers en helpt webwinkels zich te onderscheiden.’

Welke innovaties gaan de toekomst van e-commerce vormgeven?

‘De toekomst van e-commerce draait om de consument. En de consument kiest voor gemak. PostNL blijft investeren in PostNL-punten, nauwkeurigere bezorgtijden en een geautomatiseerd logistiek proces. Met AI verbeteren we de online koopervaring en maken we die ook efficiënter. Daarnaast innoveert PostNL op het gebied van duurzaamheid om onze C0₂-uitstoot verder te reduceren.’