Klanten van Praxis kunnen voortaan pakketten ophalen, verzenden en retourneren via nieuwe DHL-pakketautomaten bij verschillende vestigingen van de bouwmarkt.
De eerste pakketautomaten zijn inmiddels geplaatst op parkeerplaatsen bij Praxis-winkels in onder meer Amsterdam, Hilversum en Utrecht-Noord. In de komende maanden volgen nog zo’n zestig andere vestigingen. De bouwmarkt wil het netwerk uiteindelijk uitbreiden naar zoveel mogelijk van de 183 winkels.
De automaten zijn beschikbaar tijdens de ruime openingstijden van de winkels. Daarmee speelt Praxis in op de wens van klanten om pakketten op een zelfgekozen moment te kunnen versturen of ophalen.
Onderdeel van bredere strategie
Praxis benadrukt dat de samenwerking met DHL past binnen een bredere strategie om het gemak voor klanten te vergroten. ‘We blijven zoeken naar slimme oplossingen die klanten helpen tijd, geld en moeite te besparen’, aldus de retailer.
De inzet van pakketautomaten is bovendien een reactie op de groeiende vraag naar flexibele bezorgopties, waarbij fysieke retail en logistieke dienstverlening steeds vaker samenkomen.
Het is een goede stap van Praxis om samen te werken met DHL en pakketautomaten te plaatsen. Het gemak voor de klant wordt zeker vergroot door deze extra service. Wel is het jammer dat de automaten vooralsnog alleen tijdens de openingstijden van de winkels toegankelijk zijn. Juist een 24/7 beschikbaarheid zou de flexibiliteit voor de consument nog veel groter maken.
Je reactie op Derek-Jan: