Het was een tijdje stil rond de maaltijdboxen van Boerschappen. Enkele jaren geleden haalde het bedrijf nog een miljoeneninvestering op en werden verschillende samenwerkingen aangekondigd. Het laatste bericht dat we over ze schreven ging over een oproep van eigenaar Stijn Markusse op LinkedIn om een nieuwe klantengroep te bereiken. Inmiddels ziet de situatie er heel anders uit.
Die nieuwe klantengroep is inmiddels aangeboord. Het bedrijf is klaar voor een volgende groeifase en kondigde deze week de komst van een nieuwe directie aan. Drees Peter van den Bosch wordt de nieuwe CEO en Machiel Resink neemt de financiële verantwoordelijkheid op zich. Oprichters Stéphanie Vellekoop en Stijn Markusse blijven betrokken bij Boerschappen.
Wat doet Boerschappen ook alweer?
Boerschappen verkoopt maaltijdboxen met producten die rechtstreeks van de boer komen. Het bedrijf richt zich voornamelijk op bedrijven: de verhouding B2B/B2C ligt op ongeveer 60/40.
Nu is het tijd voor een volgende groeifase. Reden voor Twinkle om marketingmanager Marlous Spaven te vragen hoe het ervoor staat bij het bedrijf.
‘Het gaat goed met Boerschappen. De omzet is met 57 procent gegroeid ten opzichte van 2024 en het bedrijf is winstgevend. Meer dan de helft van de omzet kwam afgelopen jaar uit onze B2B-activiteiten. Ook de vooruitzichten voor 2025 zijn positief. We houden vast aan een omzetverwachting op groepsniveau van €15 miljoen, waarvan een groot deel al vastligt in contracten (boxabonnementen, DJI, RJJI, Center Parcs, NoWasteArmy en Postcode Loterij). Momenteel laten we met Boerschappen al vier maanden op rij een stabiele maandomzet zien. Ook NoWasteArmy, dat onderdeel is van de groep, behaalde een omzet van €3,6 miljoen afgelopen jaar.’
Jullie leveren aan gevangenissen, vakantieparken en zorginstellingen. Richten jullie je vooral op de B2B-markt?
‘Onze focus ligt op beide. De consumentenmarkt is in 2024 ook gegroeid, al zien we een snellere groei in onze B2B-activiteiten. De huidige verdeling consument/B2B is 40/60.’
Verwachten jullie deze groei de komende jaren vast te houden? En hoe zit het met de omzet en winstgevendheid?
‘Ja, we verwachten de groei vast te houden. Boerschappen is winstgevend en in 2024 kwam de omzet voor het merk Boerschappen uit op € 10,5 miljoen.’
Jullie geven aan dat er in 2024 een ‘stevige basis is gelegd’. Kun je dat verder toelichten?
‘Naast het nieuwe leiderschapsteam hebben we ook op managementniveau sterke spelers aangetrokken. Onze IT-systemen worden grotendeels in-house beheerd en we hebben verbeteringen doorgevoerd binnen marketing, inkoop en operatie. Daar plukken we nu de vruchten van.’
In 2023 gaf Stijn Markusse op LinkedIn aan dat Boerschappen moeite had met het aantrekken van nieuwe klanten. Is dat inmiddels veranderd?
‘Gelukkig wel. Ook op consumentenmarkt groeien we mooi. We hebben onze marketingfunnels verbeterd, de verhalen over onze boeren meer centraal gezet en de IT intern gehaald om beter grip te krijgen op het bestelproces.’
Wat kunnen we de komende jaren van Boerschappen verwachten?
‘Heel veel. We hebben grote plannen. Komende week brengen we groot nieuws naar buiten dat onze groeiverwachtingen onderbouwt. De komende jaren zetten we echt grote stappen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Met nieuwe directie gaat Boerschappen volgende groeifase in: ‘De komende jaren gaan we echt grote stappen zetten’