Twinkle | Digital Commerce

Marlene ten Ham aangesteld als directeur Thuiswinkel.org

2021-07-29
1000562
  • [nieuws]
  • 2:26

Afgelopen 10 juni is Marlene ten Ham (37) aangesteld als nieuwe directeur van Thuiswinkel.org tijdens de Algemene Ledenvergadering van de belangenvereniging. Zij volgt Wijnand Jongen op die Thuiswinkel.org na meer dan 20 jaar aan het einde van het jaar verlaat. “Ik kijk er enorm naar uit om samen met het team en de sector verder te werken en te bouwen aan een sterk e-commerceklimaat en aan het faciliteren van groei, innovatie en eerlijke concurrentie”, vertelt Marlene ten Ham.

We stellen haar graag aan je voor

Marlene heeft de afgelopen zeven jaar Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor digital commerce, geleid en kent Thuiswinkel.org vanuit die rol goed. “Ik heb altijd goed samengewerkt met de Nederlandse vereniging voor digital commerce en heb de activiteiten met veel interesse gevolgd. Thuiswinkel.org en de Nederlandse digital commercesector lopen in Europa voorop qua ontwikkelingen. Anderzijds zijn er nog veel uitdagingen waar de sector mee te maken krijgt waar we ons in de komende tijd voor ondernemend Nederland hard voor kunnen maken,” vertelt ze. “De sector heeft een uitdagend jaar achter de rug, waarbij veel leden een enorme groei hebben doorgemaakt, maar er ook veel webwinkels zijn die het erg zwaar hebben gehad. Dit heeft veel gevraagd van de hele e-commercemarkt, maar we blijken een wendbare sector te zijn. Nu de wereld langzaam weer op gang komt, is het tijd om te reflecteren, gas te geven en vooruit te gaan”, zegt Marlene. Ze gaat dat doen door zich te richten op vier pijlers.

1. Online veiligheid en vertrouwen

“Er zijn veel nieuwe online shoppers bijgekomen, maar dat betekent helaas ook dat er nieuwe manieren van fraude en misleiding opduiken. Consumentenvertrouwen en veiligheid in de sector is een groot goed. Daar moeten we op doorpakken, reden waarom we onze waarborgen verder gaan versterken”, vertelt Marlene.

2. Digital skills

Om de groei in de sector mogelijk te maken, is het essentieel om onze mensen in de sector op te leiden. Meer aandacht voor digital skills is een must, aldus Marlene. “We werken er hard aan om komend jaar met e-Academy te groeien tot meer dan 50 e-learnings. Het is essentieel dat studerend en werkend talent zichzelf blijft ontwikkelen en zo mee te kunnen gaan in de snelheid van de sector en ook in de toekomst een stevige workforce te creëren.”

3. Duurzaamheid

Groei van de digital commercebranche gaat uiteraard ook gepaard met een ecologische footprint, een derde thema waar Marlene mee aan de slag gaat. “De sector moet haar verantwoordelijkheid nemen voor wat betreft CO2-uitstoot, duurzame ontwikkelingen en innovaties. Het Bewust Bezorgd-programma van Thuiswinkel.org draagt daaraan bij en zorgt ervoor dat webwinkels inzicht krijgen in hun CO2-uitstoot. Daarnaast krijgen consumenten de kans te kiezen voor de meest duurzame bezorgoptie.”

4. Eerlijk speelveld voor de hele sector

Een laatste belangrijk thema voor de sector is een eerlijk online speelveld voor bedrijven en ondernemers. Daarbij wordt met name gekeken naar de rol van (inter)nationale marketplaces en platformen, en met name de wet- en regelgeving die er vanuit Europa aankomt. “Thuiswinkel.org is een bepalende gesprekspartner op dit gebied, voor zowel ondernemers als platformen, in Brussel en Den Haag. Wij staan vooraan in het politieke debat om ervoor te zorgen dat online ondernemers te maken krijgen met een eerlijker speelveld.”, besluit Marlene.