Had je mij een paar jaar geleden gezegd dat ik nu een webshop met telefoonhoesjes zou runnen, dan had ik waarschijnlijk gelachen. Had je eraan toegevoegd dat ik als ‘ervaringsdeskundige’ door Twinkle gevraagd was om mijn avonturen in de e-commerce in een column te gaan delen, dan had ik gezegd dat je gek was geworden. Toch is dat wat het is. Ik ga het doen met veel plezier én eerlijkheid dus here we go!
Drie jaar geleden trok ik de stekker uit mijn drukke carrière om een jaar lang met ons gezin de wereld over te reizen. Uit het 'hamsterwiel', genieten van het leven en nadenken hoe ik de rest van mijn werkende leven wil invullen. Ik droomde al langer van ‘iets voor mezelf’, iets creatiefs, met een leuk team; de vrijheid om iets moois neer te zetten waar ik volledig achter kon staan. Maar wat?
Geïnspireerd door onze reis begon ik met het ontwerpen en op de markt brengen van de Dutchies-telefoonhoesjes en begon ik te werken aan mijn droom. In de overvolle markt van telefoonhoesjes, zag ik ruimte voor iets anders: mooie, handgemaakte leren hoesjes, met een vrouwelijke touch. Voor een niche, die helemaal niet zo ‘niche’ bleek: de vrouw die houdt van mooie dingen.
Behalve een flinke dosis praktijkervaring met zelf online shoppen, had ik geen ervaring in e-commerce
Het eerste jaar was chaos en pionieren; geen idee waar te beginnen en dus maar gewoon doen. Behalve een flinke dosis praktijkervaring met zelf online shoppen, had ik geen ervaring in e-commerce. Van volledig uitverkocht zijn, wurgcontracten met verzenders, paniek over de cashflow tot een kerstcollectie die een paar dagen voor kerst pas door de douane kwam: zó veel ging mis. Zo vaak met de handen in het haar, alles uitzoeken, fouten maken en tegelijkertijd genieten van de groei. Toen we het eerste jaar met ruim een miljoen euro omzet afsloten, wist ik dat Dutchies niet meer iets was voor ‘erbij’, maar daadwerkelijk een droom om aan te bouwen. Het tweede jaar zie ik als de doorbraak, het bewijs dat er een goede product-market fit is. Het team groeide, talentvolle mensen sloten zich bij me aan, orders schoten omhoog, BN’ers bestelden massaal Dutchies en we wonnen onze eerste awards.
En nu? We staan aan het begin van ons derde jaar. Ik wil graag zeggen dat dit het jaar wordt van grip. Data verzamelen, doorrekenen, strategie bepalen. Na explosieve groei geloof ik dat inzicht redding zal brengen in de chaos. Of ons derde jaar daadwerkelijk het jaar van grip wordt, of weer een chaotische groeispurt? Ik hoop eerlijk gezegd een beetje van allebei.
In elk geval ga ik je in deze columns meenemen in de fun binnen een snelgroeiende start-up. Waar het avontuur naartoe gaat? Ik heb werkelijk geen idee. Maar heel eerlijk: het voelt nu al alsof mijn droom is uitgekomen. Dit doen, samen met een geweldig team talentvolle meiden. Alles wat hierna komt, is wat mij betreft een hele mooie kers op de taart.
Over de auteur
Met een wereldreis als inspiratie startte Anne de Korte in 2022 Dutchies, een merk met stijlvolle telefoonhoesjes. Nu, na een stormachtige groei en verschillende awards verder, waaronder de PayPal Beste Starter Award, vertelt ze in haar Twinkle-column openhartig over de pieken en dalen van haar snelgroeiende webshop.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Ik wil graag zeggen dat dit het jaar wordt van grip’