Twinkle | Digital Commerce

Factor zal HelloFresh niet vervangen, maar wordt wel de grootste aanjager voor groei en winstgevendheid

2025-02-28
1000562
  • [interview]
  • 3:09

De overname van Factor is een schot in de roos gebleken voor HelloFresh. De aanbieder van kant-en-klare maaltijden werd vijf jaar geleden overgenomen door de maaltijdboxverkoper en sindsdien stapsgewijs uitgebreid. Het nieuwste wapenfeit is de start in HelloFresh’ thuismarkt, Duitsland. Transformeert HelloFresh van een maaltijdboxleverancier naar een kant-en-klaar-aanbieder? 'Het is een waardevolle aanvulling die onze markt vergroot.'

De cijfers van Factor liegen er niet om: het bedrijf is actief in de VS, Canada, Nederland, Vlaanderen, Denemarken, Zweden en nu dus ook in Duitsland. Inmiddels is de omzet van de RTE-divisie, waarin HelloFresh zijn verse maaltijden-tak onderbrengt, goed voor 30 procent van het totaal. Daarnaast is Factor hard op weg om winstgevend te worden, zo bleek onlangs uit het kwartaalverslag. Iets waar HelloFresh met zijn maaltijdboxen aanzienlijk langer over deed.

Tijd om eens digitaal te buurten bij Factor. Hoe kijken zij zelf aan tegen deze ontwikkeling? We vroegen het aan coo Kaylyn Tolzmann.

Waarom kiezen jullie er nu voor om Factor in Duitsland te introduceren?

'Na het succes van Factor in de VS, Canada, Nederland en andere Europese markten, is de lancering in Duitsland voor ons een strategische stap om de positie van Factor in de wereldwijde ready-to-eat (RTE) markt te versterken. Marktonderzoek toont aan dat er in Duitsland een grote vraag is naar kant-en-klaarmaaltijden, waarbij meer dan de helft van de consumenten dergelijke maaltijden minstens één keer per week nuttigt. Dit sluit perfect aan bij het doel van de HelloFresh Group om het marktpotentieel te vergroten en in te spelen op de groeiende behoefte van Duitse consumenten aan gemak, kwaliteit en smaak.'

Tekst gaat verder onder foto.

De groeicijfers van Factor zijn vrij indrukwekkend. Hoe kijken jullie daar zelf naar?

'Deze cijfers laten duidelijk zien dat Factor de juiste snaar raakt bij consumenten. Het is een mooie bevestiging van onze multibrandstrategie binnen de HelloFresh Group. De groei benadrukt niet alleen het vermogen van Factor om versheid en gemak te leveren, maar toont ook onze vooruitgang binnen de RTE-markt. We ondersteunen deze groei verder door uit te breiden naar meer Europese markten.'

Hoe reflecteren jullie op de lancering in Nederland?

'De lancering van Factor in Nederland, Vlaanderen, Denemarken en Zweden is een succes geweest. Deze uitbreidingen hebben de aanwezigheid van Factor in Europa versterkt en waardevolle inzichten opgeleverd in de voorkeuren van Europese consumenten. Sinds onze eerste Europese lancering hebben we het aanbod van maaltijden en menuvoorkeuren verder uitgebreid. Daarnaast hebben we nieuwe add-ons gelanceerd, zoals juices en shots. De positieve reacties in Europa hebben ons het vertrouwen gegeven om deze groei voort te zetten met de lancering in Duitsland. Dit laat zien dat Factor goed gepositioneerd is in Europa.'

Verwacht HelloFresh dat Factor uiteindelijk het grootste deel van de omzet zal genereren?

'Momenteel komt ongeveer 30% van onze omzet uit het RTE-segment, en we verwachten dat dit aandeel verder zal groeien. We geloven dat de RTE-business in de komende twee tot drie jaar de grootste aanjager van onze groei en winstgevendheid zal zijn. Toch richten Factor en HelloFresh zich op verschillende behoeften: Factor biedt maximaal gemak en gezonde voeding, terwijl HelloFresh juist inspeelt op culinaire ontdekking en thuis koken. In plaats van HelloFresh te vervangen, zien we Factor als een waardevolle aanvulling die onze markt vergroot en een oplossing biedt voor consumenten die snel en gezond willen eten zonder zelf te koken.'

Zijn jullie van plan om Factor nog verder uit te breiden naar andere landen? En hoe ziet die roadmap eruit?

'De uitbreiding van Factor naar nieuwe landen maakt deel uit van de wereldwijde groeistrategie van HelloFresh. Na de lancering in Duitsland willen we Factor in Europa verder versterken. Daarom onderzoeken we actief nieuwe potentiële markten. Hoewel we nog geen specifieke landen of tijdslijnen kunnen delen, is onze ambitie duidelijk: Factor uitbouwen tot dé voorkeurskeuze voor kant-en-klaarmaaltijden in nog meer Europese regio’s in de toekomst.'