Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh introduceert kant-en-klare maaltijden van Factor in thuismarkt

2025-02-07
1000562
  • [nieuws]
  • 2:01

Het heeft even geduurd, maar HelloFresh start nu ook met de verse kant-en-klare maaltijden van Factor in thuismarkt Duitsland. Ondertussen neemt Factor een steeds groter aandeel in de groepsomzet van HelloFresh.

Toen Factor anderhalf jaar geleden in Nederland en Vlaanderen werd gelanceerd, was dat een primeur voor de Europese markt van HelloFresh. Factor werd enkele jaren daarvoor door HelloFresh overgenomen en was tot dan toe alleen in de Verenigde Staten actief. Christiane Schrijvers-Von Griesheim, co-managing director van Factor, zag veel potentie in Europa. Aan Twinkle vertelde zij: ‘We zijn erg enthousiast over de groeimogelijkheden in Nederland en Vlaanderen, maar ook in Europa als geheel. We hebben ambitieuze plannen en willen Factor laten uitgroeien tot een aantrekkelijk alternatief voor huishoudens in de regio.’

De afgelopen jaren heeft Factor zich uitgebreid naar steeds meer landen in Europa en daarbuiten. De maaltijden zijn inmiddels verkrijgbaar in Zweden, Denemarken, Canada en Australië. Nu kiest HelloFresh ervoor om zijn ‘ready-to-eat’-tak uit te breiden in Duitsland. De uitbreiding wordt gezien als een mijlpaal voor Factor, omdat Duitsland een belangrijke strategische markt is voor HelloFresh.

'Opgebouwde infrastructuur geeft concurrentievoordeel'

Volgens HelloFresh wil het met Factor een breder publiek aanspreken en is er in Europa sprake van een ‘ondergewaardeerde’ productcategorie. Kortom, er valt nog veel te winnen. Waarom het enkele jaren heeft geduurd om Factor in deze strategisch belangrijke markt te introduceren, is niet geheel duidelijk. Kaylyn Tolzmann, managing director en COO van Factor Europe, zegt hierover: ‘De infrastructuur en inzichten die we hebben opgebouwd via HelloFresh in Duitsland geven Factor een aanzienlijk concurrentievoordeel. We introduceren meer dan zomaar een andere RTE-service; we bieden een uiterst verfijnd product dat daadwerkelijk aansluit bij de behoeften van Duitse consumenten. Factor vormt een aanvulling op het bestaande aanbod van HelloFresh en richt zich op consumenten die misschien geen gebruikmaken van maaltijdboxen, maar op zoek zijn naar een gezonde maaltijdoplossing zonder kookwerk en met extra gemak.’

Wat wel duidelijk is, is dat HelloFresh met Factor een sterke troef in handen heeft. In april vorig jaar schreven we dat het aandeel van Factor in de omzet van HelloFresh in korte tijd was gegroeid naar een kwart. Inmiddels nadert dat aandeel een derde. Uit het meest recente kwartaalverslag van HelloFresh blijkt dat Factor zijn omzet met bijna 40 procent heeft zien toenemen tot 529 miljoen euro. De totale groepsomzet van HelloFresh bedroeg 1,8 miljard euro. Daarnaast is Factor hard op weg om winstgevend te worden, iets wat HelloFresh met zijn maaltijdboxen in een vergelijkbaar tempo niet voor elkaar kreeg.