Bijna de helft van de consumenten controleert vóór de aankoop van een product eerst de online reviews. Twintig procent geeft zelfs aan dat deze reviews doorslaggevend zijn bij het wel of niet aanschaffen van het product.
Dat blijkt uit onderzoek van Lightspeed onder duizend consumenten in Nederland. Zo’n 36 procent van de ondervraagden bekijkt de reviews op de website van de (web)winkel voordat ze een product aanschaffen, en een vijfde doet dit via social media.
Zelf laat 77 procent weleens een online review achter over de winkel die ze hebben bezocht of het product dat ze hebben gekocht. Opvallend is dat 43 procent van de consumenten een review achterlaat na een positieve ervaring, tegenover 33 procent die dit doet na een negatieve ervaring.
Ewout van Rossum, Regional Retail Director Benelux bij Lightspeed: 'Deze cijfers onderstrepen de cruciale rol van consumentenfeedback in het aankoopproces. Klanten gebruiken reviews om hun ervaringen met winkels te delen, en dat gaat verder dan alleen de producten. Reviews geven niet alleen inzicht in klanttevredenheid, maar bieden ook waardevolle feedback om de dienstverlening en het productaanbod te verbeteren.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Helft consumenten checkt reviews voor online aankoop