De Autoriteit Consument & Markt zet een nieuwe stap in de bestrijding van online misleiding met de aanpak van de verkoop van nepreviews. De marktwaakhond is onderzoeken gestart naar partijen die nepreviews verkopen.
In een eerder stadium trad de ACM al op tegen websites die nepreviews kochten en gebruikten. Nu pakt de waakhond dus de aanbieders van nepreviews aan.
Als een overtreding door de ACM is vastgesteld kan een boete worden opgelegd tot maximaal 900.000 euro per overtreding. Door nepreviews is de kans groot dat de consument voor een minder goed passend product of dienst kiest dan hij had gedaan met de juiste informatie. Daarnaast is het een vorm van oneerlijke concurrentie.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Webshops die online technieken inzetten om consumenten te misleiden en bedrijven die dat faciliteren, maken dat consumenten verkeerde keuzes maken en hun vertrouwen verliezen om online aankopen te doen. Daarom treden wij hiertegen op. Consumenten moeten op reviews kunnen vertrouwen bij het vergelijken van aanbieders. Door foute praktijken aan te pakken en door voorlichting aan bedrijven en consumenten willen wij de online misleiding terugdringen.’
Sinds media 2022 zijn de regels voor reviews aangescherpt, waardoor er onder andere een verbod op het plaatsen van onechte klantbeoordelingen is gekomen.
Misleidende klokjes
De afgelopen tijd heeft de ACM ook onderzoek gedaan naar misleidende aftelklokjes op websites. Waarbij webshops naast een afbeelding een klokje zetten die aftelt. Zodra deze is afgelopen, zou de aanbieding niet meer beschikbaar zijn. Als de aanbieding echter beschikbaar blijft is er sprake van misleiding. De ACM heeft naar eigen zeggen tientallen webshops die dit deden hierop aangesproken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM treedt op tegen verkoop van nepreviews