Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in ... IJsland

2024-10-07
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:07

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: op IJsland is dit jaar ’s werelds grootste installatie voor het afvangen van CO2 geopend.

Wellicht link je zo’n installatie niet direct aan e-commerce, maar het is een feit dat ook e-commercebedrijven bijdragen aan de CO2-uitstoot. Niet alleen tijdens de productie van artikelen, maar ook tijdens het logistieke proces. Al jaren kijken bedrijven naar mogelijkheden om de CO2-uitstoot te reduceren. Op IJsland is sinds dit jaar de Mammoth operationeel: een installatie van het Zwitserse Climeworks dat, mits op volle toeren, jaarlijks 36.000 ton koolstof uit de lucht zou moeten halen, volgens nieuwsplatform Change.inc. Bedrijven als H&M Group en Lego betalen Climeworks voor koolstofkredieten om de eigen uitstoot te compenseren. De afgevangen CO2 wordt vervolgens in de vulkanische bodem opgeslagen, dat daar bij uitstek geschikt voor is, schrijft Change.inc. De locatie op IJsland is niet alleen vanwege de bodem gekozen, maar ook omdat de installatie energie nodig heeft en dit duurzaam opgewekt moet worden, zodat de klimaatwinst niet direct teniet gedaan wordt. Groene energie is er in overvloed, dankzij de geothermische warmte in het vulkanisch gebied.

Online shoppen populair

Met slechts 344.000 inwoners is IJsland een klein bevolkt land. Toch neemt het land met de warmwatergeisers, volgens Ecommercedb, de 71ste plek in op de wereldranglijst met grootste online markten, met een voorspelde omzet van omgerekend 816,2 miljoen euro in 2024. Deze omzet zal naar verwachting een samengestelde jaarlijkse groei van 3,1 procent laten zien, waardoor deze in 2028 de 1 miljard euro zal aantikken. Volgens een onderzoek uit 2022 van het Engelse fintech-bedrijf Rapyd winkelt een groot percentage van de IJslanders (83%) online. Zo’n 20% doet dit wekelijks via de computer, terwijl 17% z’n mobiel daarvoor gebruikt. Digital wallets winnen aan populariteit, al gebruiken acht op de tien IJslanders vooral hun creditcard bij online betalingen. Onder andere UPS, FedEx en DHL brengen er de bestellingen rond.

Top-3

Wellicht verwacht je het niet, maar de hobby- en vrijetijdsmarkt op IJsland is het meest populair onder de consumenten, meldt Ecommercedb, met 24,6% van de e-commerce omzet. Daarna volgen elektronica met 21,4%, mode met 18,5% en meubels en huishoudelijke artikelen met 11,5%. De markten voor verzorgingsproducten, doe-het-zelf en levensmiddelen sluiten de lijst af. De grootste speler op de IJslandse e-commercemarkt is elektronicawinkel Elko, gevolgd door moderetailer Boozt en woonwinkel Ikea.