Twinkle | Digital Commerce

TikTok richt zich op VS en laat Europa voorlopig links liggen

2024-06-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

Het moederbedrijf van social mediaplatform TikTok, ByteDance, wil meer groei genereren voor TikTok Shop in de VS, ook al dreigt het land met een mogelijk verbod. Hierdoor verschuift de focus van expansie in Europa naar uitbreiding van de Amerikaanse activiteiten.

Dit meldt Tech in Asia. Op de site is te lezen dat het bedrijf eerder dit jaar aangaf zijn online shoppen te willen ontwikkelen om tegen eind 2024 een bedrijf van 17,5 miljard dollar in de VS te worden. Naar verluidt is TikTok al begonnen met de ontwikkeling van een Amerikaanse versie van zijn aanbevelingsalgoritme. Dit is overigens niet bevestigd door het platform.

Ingelaste pauze

Vorige maand kwam het bericht naar buiten dat het platform zijn TikTok Shop verder wilde uitbreiden en gestart was met het uitnodigen van verkopers voor een bètaversie in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Ook Mexico werd toegevoegd aan de lijst met markten waarop de shop binnenkort actief zal zijn. Of deze pauze te maken heeft met het onderzoek van de Europese Unie naar een andere versie van zijn app, is niet duidelijk. De app, die in Frankrijk en Spanje wordt gebruikt, zou verslaving aanmoedigen door langdurig schermgebruik te bevorderen.

Wet zorgt voor mogelijk verbod

In april werd bekend gemaakt dat het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden een wet goedgekeurd heeft waardoor TikTok-moederbedrijf ByteDance het platform binnen een jaar moet verkopen. Gebeurt dit niet, dan zal het platform verboden worden in Amerika. Vlak daarna gaf ByteDance te kennen dat er geen sprake zal zijn van verkoop.