Twinkle | Digital Commerce

Sparkles: ‘We blazen een aardig partijtje mee’

2024-06-14
1000562
  • [interview]
  • 4:13

Het e-commercelandschap is veranderlijk. Dat is elk jaar terug te zien in de Twinkle100. Ook in de meest recente editie staan weer nieuwe organisaties. In Twinkle lichten we opvallende nieuwkomers in de lijst uit en deze keer spreken we met Sietze van der Wal, medeoprichter en cco van e-commerceplatform Sparkles.

Sparkles staat sinds dit jaar in de Twinkle100, nieuw binnen op positie 175. Ben je content met die positie?

‘Jazeker zijn we daar blij mee, het is leuk om erin te staan. Onze losse labels zijn onafhankelijk van elkaar niet groot genoeg om de ondergrens van de lijst te halen, daarom stonden we er niet eerder in. Maar op het moment dat we alle labels bij elkaar optellen, zie je ineens dat we een aardig partijtje meeblazen in e-commerce Nederland. We zijn weer lekker gegroeid, dus ik ga ervan uit dat we in de volgende editie nog wel een paar posities stijgen.’

Hoe zijn jullie hier gekomen?

‘Mijn compagnon Mark van Heusden en ik zijn in 2011 gestart, letterlijk aan de keukentafel. Wij werkten allebei in de grafische sector. Er waren online diverse partijen actief met wenskaarten, maar er was niet één grote partij in die markt die software aanbood voor white label-constructies. Als je iets goeds hebt ontwikkeld, waarom zou je dat dan niet dertig of veertig keer uitrollen? Dan heb je aan de voorkant massa en aan de achterkant schaalvoordeel op de productie. Eigenlijk is het een omgekeerd franchisemodel. Wij faciliteren een platform waarop kaartenwebshops draaien. Wij leveren de winkel, inclusief de productie die daarachter zit, de logistiek en het kassasysteem. Onze afnemers hangen daar hun eigen label aan en verkopen een eigen collectie kaarten. Zodra er iets wordt besteld, zorgen wij dat het wordt geproduceerd, afgewerkt, verpakt en verstuurd. We hebben vijf eigen labels, en alles bij elkaar draaien er in Nederland, België en Duitsland zo’n zeventig webshops op ons platform.’

Zeventig kaartenwebshops! Zijn er zoveel nodig?

‘Wij richten ons specifiek op de belangrijke levensgebeurtenissen, zoals geboortekaartjes, uitnodigingen voor feesten, partijen en huwelijken. En dat aanbod komt in allerlei soorten en smaken en verandert ook jaarlijks als gevolg van de mode en de trends. Het liefst doen we dan ook alles wat nog om het event heen zit. Dus naast de uitnodigingen voor het huwelijk maken we ook de kaartjes voor de tafelschikking, de wijnetiketten en de servetten.’

Wat is jouw hoogtepunt uit dertien jaar Sparkles?

‘We hebben sinds kort de gehele keten in eigen beheer, onder andere doordat we in 2023 met Sparkles Printing een eigen drukkerij tot onze beschikking kregen. Sinds kort hebben we ook een eigen gifting tak, Sparkles Gifting, voor gepersonaliseerde producten zoals rompertjes en knuffels, maar ook houten bewaardozen, flessen en bekers. Dat is een acquisitie geweest: we hebben vorig jaar Simply Colors overgenomen, een partij die voorheen ook in de Twinkle100 stond. Het doel van die overname was om onze customer life cycle langer te maken. Voorheen had een klant in het meest gunstige geval drie keer met ons te maken: als ie trouwt en twee kinderen krijgt. Daarna waren we niet meer nodig. Door gifting toe te voegen, blijven we langer relevant. Een kind is jarig, geeft een feestje. Er is elk jaar kerst. In Duitsland zijn ook de eerste communie en de eerste keer naar school gaan belangrijke dagen; allemaal momenten waarvoor je mensen uitnodigt. Door de integratie met Gifting kunnen we nu de customer journey van de klant verlengen en herhaalaankopen stimuleren.’

Welke les heb je geleerd?

‘De meest belangrijke learning is wat mij betreft dat je als ondernemer niet stil kunt zitten. Innovatie is continu nodig. Momenteel zijn wij druk bezig om de mogelijkheden van AI door te vertalen op het gebied van design. Daarmee kunnen we de klant meer opties geven, meer ruimte en flexibiliteit bieden om het ontwerp van zijn geboortekaartje, trouwkaart of uitnodiging helemaal te personaliseren. Zonder dat we daar meteen een ontwerper of dtp’er of vormgever voor nodig hebben. Het is belangrijk om wat we doen, sneller en beter te kunnen doen, maar met minder mensen. Dit vakgebied ontwikkelt zich elk jaar door, bijna halfjaarlijks zelfs komen er nieuwe technieken. Daar moet je gewoon continu mee bezig zijn.’

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

‘Een paar jaar geleden hebben we de stap naar Duitsland gewaagd. Wij zitten in een markt die niet groeit. Jaarlijks worden in Nederland ongeveer 170.000 kinderen geboren, en dat aantal is stabiel. Daar hebben wij inmiddels een vrij groot marktaandeel in. Dat geldt ook voor trouwen en huwelijksjubilea. Dus als wij willen groeien, moeten we de stap naar het buitenland zetten en verder verbreden. Helaas is ons model niet voor elk land plug and play. Duitsland lijkt misschien wel op Nederland, maar functioneert toch echt anders. Daarom hebben we al een team met Duitse collega’s en inmiddels is er ook een team Fransen. Het leuke is dat de organisatie heel erg internationaliseert. Dat doet wat met de dynamiek. Inmiddels halen we ruim 35 procent van onze totale omzet uit België en Duitsland. In Duitsland zien we heel goede groeipercentages, maar we kunnen er ook nog veel leren. Sinds maart van dit jaar participeren we daarom in een Duits platform. En binnenkort, op 2 juni, gaan we in Frankrijk live met ons label Pretty Orange. Ik denk dat we met twee jaar zo’n beetje op een fiftyfifty verdeling zitten qua omzet uit Nederland en over de grens.’