Cross-Border Commerce Europe presenteert voor de zesde keer de Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe, met nieuwe cijfers over een snelgroeiende markt.
De Europese crossborder e-commerce was in 2024/2025 goed voor een omzet van € 358,7 miljard. Online marktplaatsen zijn verantwoordelijk voor 70 procent van dat bedrag (€ 247,5 miljard). Amazon en eBay blijven koplopers, maar ook de overige spelers uit de top 100 zijn samen goed voor € 216,8 miljard – een groei van 10 procent ten opzichte van vorig jaar.
Volgens het rapport van Cross-Border Commerce Europe – opgesteld met steun van FedEx Express en Poste Italiane – zijn hybride b2c-platformen de grootste groeiers. Deze combineren third party-aanbieders met eigen producten en scoren hoog op geografische dekking, AI-toepassingen, SEO en klantenservice.
De top 10 bestaat uit: Amazon, Temu, eBay, AliExpress, Etsy, Vinted, OLX, Zalando, Decathlon en Shein.
Marktrijpheid in zicht
Hoewel het absolute volume blijft stijgen, lijkt het marktaandeel van marketplaces in de totale e-commerce-GMV te stabiliseren. Naar verwachting zal in 2026 98,2 procent van het verkeer crossborder zijn.
Drie modellen domineren de markt:
- algemene marketplaces (zoals Amazon en Bol.com)
- verticale spelers (zoals Zalando en ManoMano)
- c2c-platformen (zoals Vinted)
De keuze voor een model beïnvloedt onder meer zichtbaarheid en merkpositionering.
Regionale verschillen blijven groot: Duitsland blijft sterk afhankelijk van Amazon, terwijl Frankrijk uitblinkt in c2c. In Oost-Europa is nog ruimte voor nieuwe spelers.
CBCommerce-oprichter Carine Moitier noemt marketplaces de ‘besturingssystemen van wereldhandel’, met invloed op transacties, logistiek, marketing én regelgeving.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Marktplaatsen stuwen Europese crossborder e-commerce