Twinkle | Digital Commerce

Marktplaatsen stuwen Europese crossborder e-commerce

2025-10-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Cross-Border Commerce Europe presenteert voor de zesde keer de Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe, met nieuwe cijfers over een snelgroeiende markt.

De Europese crossborder e-commerce was in 2024/2025 goed voor een omzet van € 358,7 miljard. Online marktplaatsen zijn verantwoordelijk voor 70 procent van dat bedrag (€ 247,5 miljard). Amazon en eBay blijven koplopers, maar ook de overige spelers uit de top 100 zijn samen goed voor € 216,8 miljard – een groei van 10 procent ten opzichte van vorig jaar.

Volgens het rapport van Cross-Border Commerce Europe – opgesteld met steun van FedEx Express en Poste Italiane – zijn hybride b2c-platformen de grootste groeiers. Deze combineren third party-aanbieders met eigen producten en scoren hoog op geografische dekking, AI-toepassingen, SEO en klantenservice.

De top 10 bestaat uit: Amazon, Temu, eBay, AliExpress, Etsy, Vinted, OLX, Zalando, Decathlon en Shein.

Marktrijpheid in zicht

Hoewel het absolute volume blijft stijgen, lijkt het marktaandeel van marketplaces in de totale e-commerce-GMV te stabiliseren. Naar verwachting zal in 2026 98,2 procent van het verkeer crossborder zijn.

Drie modellen domineren de markt:

  • algemene marketplaces (zoals Amazon en Bol.com)
  • verticale spelers (zoals Zalando en ManoMano)
  • c2c-platformen (zoals Vinted)

De keuze voor een model beïnvloedt onder meer zichtbaarheid en merkpositionering.

Regionale verschillen blijven groot: Duitsland blijft sterk afhankelijk van Amazon, terwijl Frankrijk uitblinkt in c2c. In Oost-Europa is nog ruimte voor nieuwe spelers.

CBCommerce-oprichter Carine Moitier noemt marketplaces de ‘besturingssystemen van wereldhandel’, met invloed op transacties, logistiek, marketing én regelgeving.