Twinkle | Digital Commerce

Itai Gross: ‘Unieke kans om iets onderscheidends in de Home & Living-markt te kunnen bieden’

2024-03-11
1000562
  • [interview]
  • 3:22

Het nieuws was even onverwachts als opvallend deze week: fonQ neemt platform Naduvi over en de ceo van dat laatste bedrijf – Itai Gross – gaat de nieuwe combinatie leiden. Twinkle vroeg Gross naar de combi, en hoe deze er nu precies uit gaat zien.

Een vraaggesprek met de nieuwe ceo van fonQ en Naduvi kan niet beginnen zonder stil te staan bij de – inmiddels - voorganger van Gross. Jeremiah Albinus had bijna vier jaar de leiding over fonQ. Om daar te komen betrad hij bijna alle treden binnen de organisatie van de online specialist in Home & Living. Zo begon hij in 2007 als stagiair. Voordat Albinus ceo werd bij fonQ, was hij vier jaar chief marketing officer. De aankondiging van het ceo-schap van Albinus destijds was overigens ook opvallend: omdat hij enkele maanden daarvoor juist had aangekondigd te vertrekken bij het bedrijf.

Onder Albinus’ leiding zette fonQ flinke stappen. Zo werd het marktplaatsmodel verder uitgebouwd, kwam er een eigen merk, en werd onder andere meer geïnvesteerd in tweedehands en retail media. Over die positionering gaf Albinus in een interview met Twinkle in 2021 aan: ‘In e-commerce moet je een front kiezen om te kunnen winnen. Als je niet kiest, word je de volgende V&D.’ Een bruggetje naar Naduvi blijkt nu makkelijk gemaakt.

Want in 2020 zag Itai Gross, voormalig co-ceo bij interieurwebshop Westwing, een gat in de markt: een platform waarop merken hun interieuroverschotten rechtstreeks aan de consument kunnen verkopen. Naduvi was geboren. Het bleek een schot in de roos. Investeerders, waaronder fonQ-oprichter Patrick Kerssemakers (hoezo toeval), zagen brood in de onderneming en gaven Naduvi het benodigde zetje. Kort erop volgden de winst van de Beste Starter Award bij de Shopping Award en een nieuwe en nog grotere miljoeneninvestering. Vorig jaar raakten Albinus en Gross, die elkaar al vele jaren kennen, in gesprek over de toekomst van beiden bedrijven. En dat brengt ons in het heden.

Behouden en ontwikkelen

Gross: ‘We zagen gelijk de mogelijkheden voor samenwerking en hoe de bedrijven elkaar konden versterken. In het najaar is dit verder uitgewerkt.’ Maar wat zijn die mogelijkheden dan, en vanwaar deze strategische overname: ‘FonQ heeft in de afgelopen jaren een ontzettend mooi en sterk merk gebouwd. Er is volop ingezet op het bieden van de beste online klantervaring en het aantrekken van mooie Home & Living-merken. Dit gaan we zeker behouden en zelfs nog verder ontwikkelen. Daarnaast hebben we bij Naduvi juist erg geïnvesteerd in het bouwen van onderscheidende technologie waarmee we dropshipment eenvoudig en efficiënt maken. We zien een unieke kans om met de capaciteiten die beide merken hebben opgebouwd iets onderscheidends in de Home & Living-markt te kunnen bieden.’

‘Voor de consument verandert voorlopig niets’

Op het oog zal er niet heel veel gaan veranderen voor consumenten. FonQ blijft fonQ en Naduvi vanzelfsprekend Naduvi. Toch zal de focus van Naduvi iets worden verlegd, hoewel dat proces al enkele jaren loopt, stelt Gross: ‘Naduvi is zich al sinds 2022 minder op outlet en meer op nieuwe items gaan focussen. Beide merken zullen voornamelijk nieuwe items verkopen, met slechts een kleine focus op overgebleven voorraden. Voor de consument verandert er voorlopig niets. Beide merken blijven bestaan. Wel gaan wij aan de achterkant alles zo inrichten dat we de klanten nog efficiënter kunnen bedienen door te profiteren van schaal, maar ook specifieke competenties die zowel fonQ als Naduvi hebben opgebouwd in de afgelopen jaren.’

Waar ziet Gross de organisatie over enkele jaren staan?: 'Dan is fonQ de onbetwiste mentale marktleider in online Home & Living in de Benelux en daarbuiten, waar de consument de mooiste Home & Living-items kan vinden voor in en rondom het huis.'

Ad Scheepbouwer, voorzitter van de raad van commissarissen bij fonQ over de aanstelling van Gross: ‘We zitten in een uitdagende markt, waarin het van belang is dat fonQ competitief sterk blijft. Deze overname draagt daar zorg voor. We hebben als RvC vertrouwen dat de competenties van Itai en het team van Naduvi de onderneming zal versterken. We respecteren Jeremiah zijn besluit en willen hem bedanken voor zijn inzet en de prettige samenwerking door de jaren heen. We wensen hem veel succes voor de toekomst.’