De Consumentenbond is in samenwerking met de Stichting Consumenten Competition Claims een rechtszaak gestart tegen Samsung. De partijen willen dat Samsung consumenten compenseert voor de schade die ze hebben geleden door verboden prijsafspraken die in het verleden zijn gemaakt.
In de periode 2013 tot en met 2018 zou Samsung retailers onder druk hebben gezet om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen. De Autoriteit Consument en Markt gaf de fabrikant om diezelfde reden in 2021 al een boete van 39 miljoen euro.
Maar consumenten zijn sindsdien niet gecompenseerd, en dat is tegen het zere been van de Consumentenbond en de stichting, die nu dus een rechtszaak aanspannen tegen het bedrijf. Bert Heikens, voorzitter van Stichting Consumenten Competition Claims: ‘Gemiddeld betaalden consumenten 12 procent te veel voor een Samsung-televisie, met uitschieters tot wel 29 procent. De totale schade bedraagt naar schatting meer dan 500 miljoen euro. Een grote groep consumenten is in Nederland door Samsung gedupeerd.’
De partijen roepen consumenten op die tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 een televisie hebben gekocht om zich bij de claim aan te sluiten. De vergoeding die wordt geëist zou maximaal 25 procent van het aankoopbedrag zijn.
Vreemd dat nu alleen Samsung de sjaak is? Dit is toch gemeengoed in de retail van alle duurdere consumenten goederen! Bij inbouw keukenapparatuur is het nog ergere, nagenoeg alle internetsites zijn overgenomen door Mandemakers (of hij heeft er een zeer groot aandeel in.
Je reactie op Ernest: