Shein ligt opnieuw onder vuur vanwege misleidende praktijken. Europese consumentenorganisaties beschuldigen het platform van het structureel inzetten van manipulatieve ontwerpkeuzes, ook wel ‘dark patterns’ genoemd, die aanzetten tot impulsaankopen.
Klacht bij Europese toezichthouders
De klacht, ingediend door de Europese consumentenkoepel BEUC en ondersteund door 25 nationale organisaties, waaronder de Consumentenbond, richt zich op verschillende technieken die Shein inzet. Zo zou de webshop bewust gebruikmaken van aftelklokken, nepkortingen, groepsdruk via (nep)reviews en misleidende claims over voorraad. Ook stimuleert het eindeloos scrollen en wordt er ingespeeld op de angst om aanbiedingen te missen. Volgens de Consumentenbond zijn deze strategieën niet alleen oneerlijk, maar ook schadelijk voor zowel consument als milieu.
Groeiende zorgen over fast fashion
Hoewel Shein nu centraal staat, benadrukken de organisaties dat het probleem breder is. Ook andere fastfashionplatforms maken gebruik van soortgelijke technieken. De oproep aan toezichthouders is dan ook om breder onderzoek te doen naar manipulatie binnen de hele sector.
De klacht is gericht aan de Europese Commissie en het netwerk van nationale toezichthouders (CPC). De aangesloten consumentenorganisaties roepen op tot snelle en stevige maatregelen.
Shein weerspreekt de kritiek
In een reactie laat Shein weten constructief samen te werken met consumentenorganisaties en de Europese Commissie om te voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Het bedrijf stelt bovendien dat een eerder gedaan overlegvoorstel aan de consumentenkoepel is afgewezen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Europese consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Shein