Twinkle | Digital Commerce

CO2-uitstoot per e-commercepakket in vijf jaar tijd met 56 procent gedaald

2023-12-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is in de afgelopen jaren sterk gedaald. Ten opzichte van 2018 is dit met 56 procent afgenomen tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket in 2022.

Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging Thuiswinkel.org, dat is uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek en verschillende vervoerders en webwinkels.

De sector streeft ernaar om de CO2-uitstoot in de last mile met 90 procent te reduceren in 2030. Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org noemt de ontwikkeling een mooie stap: ‘De afname in CO2-uitstoot komt met name door een verhoogde efficiëntie in de last mile. Denk aan meer depots, meer voertuigen met lagere emissies en kleinere verpakkingen zodat er meer pakketten in de vervoersmiddelen passen en er zijn stappen gezet op het gebied van elektrificatie en fietsbezorging. Als e-commercesector willen we door samenwerking komen tot grip op en reductie van CO2-uitstoot van de leveringen van online bestellingen. Uit deze monitor blijkt nu dat we goed op weg zijn, maar we hebben zeker ook nog wat te winnen.’

Uit het onderzoek blijkt dat het laten bezorgen van een bestelling bij een afhaalpunt voor 10 procent minder CO2-uitstoot zorgt dan het pakket thuis te laten bezorgen. Echter is het wel afhankelijk van het vervoersmiddel waar de consument het pakket mee ophaalt. Een gemiddelde rit met een benzineauto doet die winst alweer teniet.

Volgens Ten Ham valt er op gebied van het terugdringen van CO2-uitstoot in de aanloopfase naar de last mile ook nog veel te winnen. ‘We streven naar meer efficiëntie door slim datagebruik en het gebruik van duurzamere brandstof. Daarnaast adviseren wij webshops om duidelijk te communiceren richting de consument over het maken van duurzamere bezorgkeuzes. Eerder onderzoek wees uit dat consumenten in de check-out van de webwinkel goed te stimuleren zijn om een duurzamere bezorgoptie te kiezen.’