Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek werkten het afgelopen jaar samen met een aantal grote Nederlandse e-tailers om C02-uitstoot in logistiek terug te dringen. Het resultaat is een rekentool, die vandaag gepresenteerd wordt op de Webwinkel Vakdagen.
De komst van Bewust Bezorgd, zoals het model aangeduid wordt, werd exact een jaar geleden aangekondigd op de Nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org. Doelstelling: het halveren van de CO2-uitstoot tegen 2025. De tool is door de pilotpartners getest, verbeterd en doorontwikkeld. Onder meer bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto werkten er het afgelopen mee, evenals vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic deden. Bewust Bezorgd is nu klaar voor implementatie, melden de initiatiefnemers.
Duurzaamheidsberekening
De tool berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Zo kunnen bedrijven direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen. Dit rekenmodel is gebaseerd op de BigMile (voorheen Lean & Green) Analytics methode en voldoet aan Europese normen.
Transparantie
‘We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen’, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.’
Lees ook:
- ‘Ambitie bol.com: CO2-neutraal in 2025’ (29-10-2018)
- 'Bewust Bezorgd: een goed begin?’ (25-01-2018)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CO2-rekentool beschikbaar voor online retailers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.