Twinkle | Digital Commerce

Bol.com stopt met verpakken miljoenen producten

2019-04-11
1000562
  • 1:55

Ruim 3,5 miljoen pakketten worden dit jaar door bol.com zonder de bekende blauwwitte doos verstuurd. Het is een volgende stap in de duurzame ambitie van de Twinkle100-aanvoerder: CO2-neutraal in 2025.

Alleen als de desbetreffende bestelling dusdanig beschermd dient te worden dat een doos eromheen noodzakelijk is, verpakt het platform deze nog in de doos ‘op een zo verantwoord mogelijke manier’. Maar voor producten die door de fabrikant toch al in een doos worden gestopt, is het zonde en onnodig als deze artikelen nogmaals in het karton, met opvulmateriaal, worden gestopt, is het idee. Logistiek directeur Olaf van den Brink legt uit: ‘Waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is? Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming.’

Maar ook voor producten die wel bescherming nodig hebben, komt bol.com met een aanvullende oplossing. Zo worden artikelen als rugzakken, handdoeken, sokken en kleding voortaan in een verzendzak van gerecycled plastic verstuurd. Dit blijkt gunstig in meerdere opzichten, zo klinkt het. Zo wordt het gebruik van karton en opvulmateriaal hierdoor beperkt, Ook kan de winkel efficiënter verzenden doordat deze verpakkingen minder ruimte in beslag nemen. Er kunnen daarnaast ook meer pakketten mee de bezorgbus in. Door een externe partij heeft bol.com laten berekenen hoeveel de CO2-reductie van deze zakken is in vergelijking met een pakketdoos. Dit blijkt 90 procent te schelen per verpakking. Volgens bol.com zijn verpakkingen op dit moment goed voor één vijfde van de totale CO2-uitstoot. Door deze maatregelen in te voeren, gaat het bedrijf er vanuit een aanzienlijke impact te maken op het verkleinen van de ‘directe ecologische voetafdruk’. Middels een boodschap op de verzendzak hoopt het bedrijf dat consumenten deze scheiden bij het afval.

Meer inpakmachines

Naast duurzame oplossingen voor verpakkingen is bol.com ook druk bezig met het uitbreiden van toepassingen over de manier waarop de dozen verpakt worden. In 2015 nam het bedrijf een automatische verpakkingsmachine in gebruik die de pakketjes zo klein mogelijk opvouwt. Inmiddels staan er zeven van deze ‘pakketvouwers’ in het fulfilmentcenter in Waalwijk. Mede omdat het bedrijf dit dc uitbreidt, komt er ruimte voor nog meer van deze machines. De komende jaren moeten het aantal inpakmachines groeien naar maar liefst vijfentwintig.

Lees ook: 'Ambitie bol.com: CO2-neutraal in 2025' (Twinkle 8 2018)