Een bedrijf beginnen in coronatijd? Voor het team van Bloemenvandeteler.nl pakte dat goed uit! Terwijl de wereld stilstond, bloeide dit boekettenbedrijf juist op. En dat is te merken, want klanten komen keer op keer bij ze terug. Mede-eigenaren Marieke en Remko vertellen hoe PostNL daar een rol in speelt.
‘We willen mensen inspireren en helpen om vaker lief te zijn voor zichzelf en voor anderen,’ vertelt Marieke, die onder andere verantwoordelijk is voor de marketing. Om dat voor elkaar te krijgen, zet Bloemenvandeteler.nl in op betaalbaarheid. Dat kan doordat ze hun bloemen direct inkopen bij de kwekers. Zo blijft de keten kort en zijn de bloemen supervers!
Starten in coronatijd
De liefde voor bloemen zit bij de oprichters in het DNA. Letterlijk, want ze komen uit families van bloementelers. In coronatijd begon het bij ze te kriebelen. Al jaren hadden ze het idee om iets te doen met betaalbare abonnementen op bloemen. Maar dit was het ideale moment om er echt werk van te maken. Marieke: ‘Iedereen zat thuis en gaf z’n geld niet uit. Bovendien wilde iedereen wel een beetje hoop en liefde kopen.’
Het bedrijf kwam bij PostNL terecht en kreeg daar een accountmanager die gespecialiseerd was in start-ups. Niet alles liep meteen soepel. Remko, die onder andere over de logistiek gaat, vertelt: ‘PostNL werd in coronatijd natuurlijk overspoeld met bestellingen. Dus die trapten soms bij ons op de rem. Maar wij wilden juist meer. Dat was onhandig, maar we zijn er steeds weer op een goede manier uitgekomen. Daardoor konden we ook echt verder groeien.’
Blije klanten door meer flexibiliteit
En groeien deden ze. Waar het bedrijf eerst alleen boeketten bezorgde op vrijdag, bleek dat al gauw niet meer genoeg. Marieke legt uit: ‘Als je begint, heb je een bepaalde verwachting van wat mensen willen. Maar je denkt vaak vanuit je eigen leven. Je houdt dan bijvoorbeeld nog geen rekening met de flexibele werktijden van zorgmedewerkers. Die willen in hun account tot 2 dagen van tevoren de bezorging kunnen inplannen.’ Daarom kun je de boeketten nu van woensdag tot en met zaterdag laten bezorgen. En als je overdag niet thuis bent, is ’s avonds ook een optie. Marieke: ‘Klanten zijn gewend aan hoge flexibiliteit, dus wij volgen hun behoeftes.’
Al die extra flexibiliteit zorgt voor meer blije klanten, vertelt Remko. Daarom schakelt het bloemenbedrijf binnenkort over op 7 bezorgdagen. ‘Onze klanten vinden het heel fijn dat ze de bezorging continu kunnen aanpassen. We proberen het zo makkelijk voor ze te maken dat ze in 2 klikken een andere dag en tijd kunnen kiezen.’
Ook de bezorgopties in de PostNL-app vallen goed in de smaak. ‘We krijgen soms mailtjes met: doe maar links van de garagedeur,’ vertelt Marieke. ‘Het is dan heel fijn om mensen op de PostNL-app te wijzen. Zo kunnen ze zelf aangeven waar hun boeket neergezet mag worden.’
Duurzamere boeketten
Bloemenvandeteler.nl wil ons niet alleen inspireren om liever voor onszelf te zijn, maar ook voor de wereld om ons heen. Het bedrijf doet er daarom alles aan om zo duurzaam mogelijk te werken. Boeketten pakken ze bijvoorbeeld niet in met plastic, maar met papier. Net zo feestelijk, maar een stuk duurzamer. Maar ook over de verpakking is goed nagedacht, vertelt Remko. ‘In het begin verstuurden we wat grotere dozen. Maar onze klanten vonden dat niks.’
Ze besloten een nieuwe doos te ontwerpen en pakten dat grondig aan: ‘Ook met het oog op duurzaamheid. Lucht vervoeren is natuurlijk doodzonde.’ Het resultaat is een verpakking die precies groot genoeg is voor ieder boeket. Beschermend genoeg, maar niet onnodig dik. Een stuk makkelijker om weg te gooien!
Ook het sponsje dat een boeket onderweg van water voorziet, kreeg een upgrade. Marieke: ‘We gebruiken nu microvezeldoekjes. Die nemen water niet alleen goed op, maar geven het ook goed af. Klanten kunnen ze even in de was gooien en daarna gewoon gebruiken in de keuken. Dus in plaats van een composteerbare optie, is het een herbruikbare optie geworden. En het lekt ook veel minder. Daar maak je de klant blij mee, maar ook qua logistiek is het fijn. En de bloemen kunnen lekker blijven drinken. Zo blijven we naar oplossingen kijken!’
Ook op het gebied van transport is Bloemenvandeteler.nl een duurzame keuze. Samen met PostNL zorgen ze voor minder transportbewegingen. Marieke legt uit: ‘Normaal gaat er een busje naar een bloemist en vanaf daar weer naar een huis. Of klanten rijden zelf naar de bloemist voor een boeket. Die schakel vervult PostNL bij ons. Maar wel op een veel efficiëntere en duurzamere manier dan wanneer er een halfleeg busje met bloemen heen en weer rijdt.’
Klaar voor een nieuwe stap
Met betaalbare boeketten in de vorm van abonnementen heeft het bedrijf een gouden formule in handen. Waar ze dat aan merken? Remko vertelt: ‘Naast positieve reviews zien we ook dat klanten vaak terugkomen. Er is altijd wel een reden om een abonnement tijdelijk op te zeggen. Een vakantie, een verhuizing of een persoonlijke reden. Maar vroeg of laat komen klanten toch wel een keer terug. Dat bewijst ook wel dat we iets goed doen.’
Bloemenvandeteler.nl is dan ook klaar voor een nieuwe stap: de zakelijke markt. ‘We denken dat bloemen voor zakelijke bezorging nog wel wat hipper kunnen. Bovendien hebben we qua duurzaamheid een stapje voor op anderen én kunnen we maatwerk leveren. Denk aan een boeket ingepakt in je eigen huisstijl.’ Zo verspreidt Bloemenvandeteler.nl straks nóg meer liefs!