Twinkle | Digital Commerce

Bezin en begin: alternatieven voor Optimize

2023-03-13
1000562
  • [tips]
  • 2:15

Het gerucht ging al langer rond, omdat het enige tijd geleden was dat Google de codebase van z’n A/B-testoplossing Optimize had geüpdatet en teamleden vooral vertrokken in plaats van werden aangenomen. Nu is het echter officieel: op 30 september 2023 stopt men dit product, dat wereldwijd een grote groep gebruikers heeft.

Tekst: Ton Wesseling

Google Optimize schudde in 2016 de markt van A/B-testsoftware op. Een gratis oplossing voor client-side A/B-testen met een WYSIWYG (what you see is what you get) editor. Vanaf het begin waren er klachten over de software: het miste features, de standaardrapportage was op sessies (niet op unieke gebruikers), en er zaten limieten op het aantal simultane testen en op de lengte van testen. Als bereikbare tool voor beginners heeft het echter gezorgd voor veel nieuwe toetreders in de A/B-testwereld.

Het aantal installaties van Optimize wereldwijd wordt op 280.000 geschat en dat is meer dan die van alle andere (ruim 35) A/B-test softwarebedrijven bij elkaar. Het aantal installaties dat actief gebruikt werd lag aanzienlijk lager, maar toch nog genoeg voor een dikke top-5 notering qua marktbereik. De inactieve gratis accounts zullen verdwijnen, maar wat zijn de alternatieven als jouw webshop wel actief aan het A/B-testen is met Optimize?

Bezin, maar begin nu

Voordat je direct op zoek gaat naar vergelijkbare alternatieven voor de gratis en/of betaalde variant, is dit een ideaal moment om eens stil te staan bij de vraag: hoe ziet de toekomst van A/B-testen in mijn organisatie eruit? Wat heb ik nu nodig en kan die oplossing meegroeien met de groei van A/B-testen in de organisatie? Het moment voor actie is nu. Ja nu! Je wilt niet pas in september op zoek gaan naar een alternatief.

Gebruik je A/B-testen alleen voor marketingoptimalisatie of ook (in de toekomst) voor het valideren van productaanpassingen? Is de client-side oplossing nog steeds nodig, of kun je voor een server-side aanpak kiezen, of heb je eigenlijk beide nodig? Hoe wil je omgaan met de GDPR-regels? Is er budget voor een oplossing of kan dat voorlopig nog niet worden benut? Allemaal vragen die je nu kunt stellen, om daarna één of meerdere oplossingen uit te proberen, zodat je nieuwe implementatie ruim voor 30 september getest en operationeel is.

Komt Google nog met een alternatief?

Google heeft aangegeven om experimenten te gaan ondersteunen in Google Analytics 4, maar niemand weet hoe dit gaat gebeuren en of dit voor 30 september al operationeel is. De verwachting van de markt is dat dit alleen koppelingen met andere A/B-testplatformen worden. Vergeet niet je oude experimenten uit Optimize op tijd te exporteren.

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, evidence-based growth specialist, voor analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het originele artikel lees je hier.