Twinkle | Digital Commerce

Een op drie Nederlanders shopt feestdagencadeaus tijdens Black Friday

2022-11-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Ruim een derde (37%) van de Nederlanders wacht tot Black Friday met het kopen van cadeaus voor de feestdagen. Dat meldt Lightspeed naar aanleiding van een onderzoek naar het koopgedrag de komende feestdagen, onder duizend consumenten. 11% van de ondervraagden geeft aan de kortingsacties opzettelijk te vermijden.

Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd door OnePoll, blijkt dat bijna twee vijfde (39%) van de Nederlandse consumenten in de maand november begint met het doen van inkopen voor de feestdagen. 17% begint hier al mee in oktober. Die inkopen worden voor een groot deel online gedaan.

Meer dan een derde (35%) van de respondenten gaf aan cadeaus voor de feestdagen voor de helft online en voor de helft in fysieke winkels te kopen. Nog eens 32% shopt ‘voornamelijk’ online en 13% schaft enkel online cadeaus aan. 12% geeft aan ‘voornamelijk’ in fysieke winkels te kopen en nog 5% van de consumenten shopt volledig offline. Het shoppen gebeurt voor een groot deel bij de ‘grote’ platformen zoals Amazon, bol.com en de Bijenkorf: 28% koopt ‘alles’ daar en 24% ‘voornamelijk’.

Overigens wees ander onderzoek juist uit dat het draagvlak voor Black Friday begint af te brokkelen. Panelwizard meldde onlangs nog dat een derde van de Nederlanders wil dat het koopjesfeest wordt afgeschaft. En meer dan de helft van de ondervraagden gaf in dat onderzoek aan dat Black Friday lastig te rijmen valt met de huidige tijdsgeest en push naar meer duurzaamheid en besparing op energie.