Twinkle | Digital Commerce

Draagvlak Black Friday brokkelt af

2022-11-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:13

Steeds meer consumenten twijfelen eraan of het nog wel in deze tijdsgeest past om los te gaan tijdens Black Friday. Ruim een derde wil dat het koopjesfeest helemaal wordt afgeschaft.

Dat blijkt onderzoek van Panelwizard (in opdracht van Acties.nl) onder ruim duizend Nederlanders. Niet iedereen wil overigens zover gaan om het koopjesfeest helemaal af te schaffen. Maar meer dan de helft van de ondervraagden vindt wel dat Black Friday lastig meer te rijmen valt met de huidige tijdsgeest en push naar meer duurzaamheid en besparing op energie.

Eén op de drie ondervraagden verwacht daarnaast meer de hand op de knip te houden tijdens de Black Friday-periode. Dat komt vooral door de huidige onzekerheid onder consumenten, maar heeft er ook mee te maken dat men denkt dat de aanbiedingen tijdens Black Friday niet uniek zijn. Diezelfde koopjes vinden we een maand later wel weer ergens anders, is steeds vaker de gedachte.

Wat vooral opvalt uit het onderzoek, is dat de verdeeldheid onder consumenten wat betreft Black Friday lijkt toe te nemen. Naast de eerder genoemde groep die Black Friday een no go vinden, is er ook een groep van ongeveer 30 procent die juist vindt dat in de toekomst meer winkels aan het koopjesfeest moeten meedoen. Vooral onder jongeren speelt dat. Het is dan ook niet gek dat onder die groep het kleinste aandeel voor een landelijk verbod op Black Friday is, het gaat dan om 16 procent.