Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in ... Irak

2025-10-14
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:03

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: de stand van zaken in Irak.

Wie Irak in ogenschouw neemt, zal eerder aan de onrust in het land denken dan aan een goed ontwikkelde online markt. Uit een recent onderzoek blijkt echter dat het land in het Midden-Oosten aan een digitale opmars bezig is. Zo kocht 1 op de 5 consumenten in het afgelopen halfjaar – het eerste halfjaar van 2025 dus – iets online. Fysieke aankopen doen blijft echter zeer belangrijk voor Irakezen. 47 procent van de ondervraagden uit het onderzoek Spotlight Iraq ziet instore aankopen als onvervangbaar. Toch verwacht bijna de helft van de ondervraagden in de toekomst het grootste deel van de aankopen online te gaan doen.

Marktomzet

Zij die online kopen, doen dat vooral vanwege het gemak: 87 procent geeft dat als reden om online aankopen te doen. Ook productaanbod en soepele koopervaringen worden als reden genoemd. Opvallend is dat 82 procent van de online kopers via social media hun aankopen doen. Vooral fashion, verzorgingsproducten en elektronica zijn populair. Cijfers van Statista tonen een verwachte totale marktomzet van omgerekend 4,74 miljard euro, een groei van 12,1 procent. Tegen 2030 zal dit naar verwachting gegroeid zijn tot 5,73 miljard euro.

Op logistiek vlak loopt het land nog wat achter, maar daar zijn wel ontwikkelingen. Zo is er Development Road, een internationaal programma dat een onderdeel is van het TIR-verdrag, dat internationale handel via douanes soepeler moet maken. Dit zal naar verwachting de handel in de toekomst verbeteren.

Jonge bevolking

Waar komt de verschuiving naar online verder vandaan? Volgens Statista komt het door de steeds jonger wordende bevolking: ‘Die waarde hecht aan gemak en een sterke voorkeur toont voor digitaal winkelen. De acceptatie van cashloze transacties neemt toe, net als de invloed van sociale media op de consumentvoorkeuren. Lokale e-commercebedrijven spelen hierop in door hun productaanbod uit te breiden en de gebruikerservaring te verbeteren.’

Juist vanwege die ontwikkeling is het wellicht niet verrassend dat bekende platforms de toon voeren in Irak. Uit data van Similarweb blijkt dat AliExpress, Amazon en Temu zich in de top bevinden. OpenSooq, een platform dat actief is in het Midden-Oosten, wordt het meest bezocht. Grootste online elektronicaverkoper is Musullu, een Turkse bekende webwinkel op dat gebied, die ook in meerdere markten actief is.