Twinkle | Digital Commerce

Britse concurrentiewaakhond onderzoekt Amazon

2022-07-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

De Britse Competition and Markets Authority (CMA) onderzoekt of Amazon een ‘dominante positie in de markt’ heeft en of dat een oneerlijk voordeel oplevert voor het platform ten opzichte van externe verkopers.

De CMA, die onderdeel is van de Britse overheid, is bezorgd dat de retailgigant een machtspositie heeft in het Verenigd Koninkrijk en dat het die positie misbruikt. De CMA onderzoekt nu of Amazon de concurrentie verstoort door een oneerlijk voordeel te geven aan zijn eigen detailhandel of externe verkopers die betalen voor de diensten die het platform aanbiedt. Dat zou ook kunnen leiden tot een slechtere deal voor klanten, aldus de waakhond.

De CMA onderzoekt Amazon op verschillende gebieden, bijvoorbeeld hoe het bedrijf verkopersgegevens van derden verzamelt of gebruikt en welke criteria gebruikt worden om te bepalen welke producten onder het Prime-label mogen worden verkocht.

Sarah Cardell, general counsel bij de CMA, vertelt in een persbericht: ‘Duizenden Britse bedrijven gebruiken Amazon om hun producten te verkopen en het is belangrijk dat ze in een concurrerende markt kunnen opereren. Elk verlies aan concurrentie is een verlies voor consumenten en kan ertoe leiden dat ze meer betalen voor producten, artikelen van mindere kwaliteit krijgen aangeboden of minder keuze hebben.’

Het onderzoek volgt op een soortgelijk onderzoek door de Europese Commissie. In dat onderzoek wordt het Verenigd Koninkrijk niet meegenomen, gezien het geen lid meer is van de Europese Unie.