De omzet van bol.com is in het eerste kwartaal van 2022 gedaald met 7 procent, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize.
Vorig jaar wist de webwinkel de omzet nog met een kwart te verhogen. De omzet van de gehele Ahold Delhaize groep, waar ook Albert Heijn en Etos onder vallen, steeg tot 19,8 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarbij stegen de Amerikaanse activiteiten van de groep harder dan die in Europa. De nettowinst van de organisatie kwam uit op 546 miljoen euro, een lichte daling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021 (550 miljoen euro).
In november vorig jaar kondigde Ahold Delhaize een beursgang aan van bol.com. Het moederbedrijf zelf is al jaren beursgenoteerd, maar het platform niet. Frans Muller, ceo van Ahold Delhaize, laat in een toelichting weten dat het bedrijf ‘zeer goede voortgang maakt in de voorbereidingen om bol.com gereed te hebben voor een sub-IPO in de tweede helft van 2022, uiteraard onder voorbehoud van marktomstandigheden en andere factoren.
Niet zo vreemd. Als we naar ons eigen assortiment kijken hebben we bij Bol.com veel artikelen offline gehaald. Te veel retouren, die wij moeten betalen. Kan ook niet anders als een klant 4 artikelen bij ons bestelt en elders 6, en wij er vier retour ontvangen. Retourneren kost de klant niets, maar voor de verkooppartner wel (ook de verzendkosten niet te vergeten!). En dan heb ik het nog niet over de verspilling van verpakkingsmaterialen, de busjes die voorrijden en de verloren tijd. Met de concurrentie van Amazon ben ik blij mee. Weinig retouren. Weinig Verspilling, beter voor het Milieu. Win-win-situatie.
Begin een eigen webshop zou ik zeggen. Als partner ben je op termijn toch kansloos.