Twinkle | Digital Commerce

Op bezoek bij Albert Heijn’s eerste geautomatiseerde Home Shop Center

2023-10-27
1000562
  • 2:54

Niet de eerste in zijn soort, wel de eerste voor ’s lands grootste super. Albert Heijn neemt volgende week zijn eerste geautomatiseerde Home Shop Center in Barendrecht in gebruik. Een selectie van het vaderlandse (vak)journaille kreeg alvast een kijkje achter de schermen.

Zelden zal er zo geconcentreerd naar een fulfilmentreis van een gewone pot pindakaas zijn gestaard. In het (nu nog) nagenoeg lege Home Shop Center in Barendrecht toonde Albert Heijn de verschillende fulfilmentfases van de nieuwe AutoStore, een systeem dat de Zaanse grootgrutter in samenwerking met logistiek partner Swisslog inzet voor het verwerken van online orders.

Dat systeem is vergelijkbaar met bestaande aanbieders als Active Ants, maar wordt nu dus voor het eerst door Albert Heijn ingezet. Medewerkers komen er nog wel aan te pas, maar het zware werk wordt hen uit handen genomen door de 300 robots die zijnde als een uit de kluiten gegroeid Pac-Man-spel (5.000 vierkante meter aan rails) de kratjes met producten vakkundig bijeenrapen. Dat gaat vooralsnog vooral om houdbare producten en een selectie verse producten zoals groenten en fruit. Diepvriesproducten nog niet, Albert Heijn wil voor nu vooral leren van het systeem, om later met meer gecompliceerde producten uit te breiden.

Race om omnichannel-klant

Meer concreet wil Albert Heijn met de logistieke innovatie meer klanten sneller bedienen. Of zoals ceo Marit van Egmond het stelt: ‘We willen altijd overal zijn voor onze klanten, zowel online als offline.’ Het gaat dus om de omnichannel klant. Die boodschap wist Jumbo’s Tim Hehenkamp enkele weken geleden al vakkundig te verkondigen tijdens het eveneens regenachtige Shopping Today. Albert Heijn doet dat dus ook, en Van Egmond wist dat met harde cijfers in een presentatie voor de rondleiding goed over te brengen. ‘1 op de 2 mensen doet online bij ons hun boodschappen. We hebben 4 miljoen app-gebruikers en inmiddels 900.000 AH Premium-klanten. Daardoor konden we de afgelopen jaren online verdrievoudigen en is online inmiddels goed voor ruim 10 procent van de totale omzet.’ Je moet het de online klant dus zo makkelijk mogelijk maken, en dat doe je door te personaliseren en meer services aan te bieden.

Wat betreft dat laatste had de ceo een primeur. Albert Heijn voegt in de app de bezorgoptie Buurtroutes toe, waarbij klanten bijvoorbeeld met de buren kunnen afspreken om gezamenlijk de boodschappen te laten bezorgen. Klanten krijgen daarbij onder andere korting op de bezorgkosten, en voor Albert Heijn zelf scheelt het weer extra kilometers.

Meer kratjes, minder kilometers

Terug naar het HSC in Barendrecht: Door de implementatie van de AutoStore kan Albert Heijn zo’n drie keer meer boodschappenkratjes per week vullen, in een reguliere HSC gaat het om 15.000 kratjes, in de geautomatiseerde 45.000. Voor wie de komst van de robots óók prettig is, zijn de medewerkers die in het HSC werken, zo legt Lieke van de Voort, director innovation e-commerce bij Albert Heijn uit. ‘Normaal gesproken wordt op een dag in totaal 750 kilometer gelopen om kratjes te vullen, dat is zo’n 8 tot 10 kilometer per dag per medewerker. De medewerkers hoeven nu veel minder te lopen en veel minder te bukken. En laten het zware werk aan de robots over.’ Wel moeten sommige artikelen nog handmatig worden gepickt. Naast diepvriesproducten gaat het bijvoorbeeld ook om artikelen met ontploffingsgevaar zoals deodorant.

Het nieuwe HSC in Barendrecht is ter vervanging van het huidige HSC in Rotterdam en is voorzien van 5.400 zonnepanelen. Albert Heijn werkt momenteel aan de ombouw van een tweede HSC in Zwolle. Ook daar komt dus een AutoStore-systeem, naar verwachting halverwege volgend jaar. Het is niet bekend hoeveel de supermarkt heeft geïnvesteerd in het nieuwe HSC.