Twinkle | Digital Commerce

Waarom identity services de standaard worden

2022-02-14
1120630
  • [achtergrond]
  • 1:32

Identity services, waarmee gebruikers zich op verschillende plekken digitaal kunnen identificeren, zijn in opmars. Behalve vertrouwen, bieden ze gemak aan consumenten die moeite hebben allemaal aparte gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. Zo blijven gevulde winkelwagens minder vaak staan en stijgt de conversie. Laagdrempelige identificatie vergoot bovendien de mogelijkheden voor online aanbieders om bezoekers individueel te benaderen. Ondertussen helpen identity services ondernemers om in de pas te blijven lopen met wet- en regelgeving.

Ruim 35% van de gevulde webwinkelwagens wordt onbetaald achtergelaten omdat mensen geen account hebben of ze hun accountinformatie zijn vergeten. Ze laten het erbij zitten. Van de mensen die wel een account aanmaken, zijn gegevens doorgaans niet geverifieerd: zo is het kinderlijk eenvoudig om een andere naam of een ander geboortejaar op te geven. Terwijl je als online ondernemer juist relevante aanbiedingen wil doen op basis van gegevens die kloppen.

Identity services

Voor laagdrempelige en betrouwbare online identificatie is specifieke aandacht binnen ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org: de expertgroep Online Identification: higher Conversion, onder leiding van PiM ID en Inge de Ruijter, legt uit hoe online ondernemers hierin kunnen voorzien met identity services, die hun omzet helpen vergroten.

Een identity service is een dienst, vaak aangeboden via een app, waar de geverifieerde gegevens van een gebruiker in staan. Met die app kan de gebruiker op verschillende plaatsen inloggen. Wanneer je als organisatie op de dienst bent aangesloten, kan jouw klant inloggen met zogenoemde multifactorauthenticatie en zijn persoonsgegevens veilig met je delen. Voorbeelden zijn iDIN en PiM, voor overheidsdiensten is er DigiD. Feitelijk kan een gebruiker van een identity service zijn gegevens hergebruiken als hij zijn identiteit eenmaal officieel heeft bevestigd. Zo kan hij bijvoorbeeld ook zijn leeftijd laten verifiëren, documenten rechtsgeldig digitaal ondertekenen of eenvoudig formulieren invullen via een QR-scan.

In hun bluepaper leggen de experts uit hoe identity services de klantreis kunnen versimpelen. Daarbij benoemen ze onder andere ook de waarde van gast-checkouts, tips voor accountcreatie en de voor- en nadelen van verschillende inlogmethoden.

Download de bluepaper