Twinkle | Digital Commerce

Bpost test retourneren bij bezorgers

2022-02-11
1000563
  • [nieuws]
  • 0:54

De Belgische pakketbezorger Bpost start volgende week een proef waarin consumenten retourzendingen mee kunnen geven aan pakketbezorgers. ‘Het bespaart de klant een ritje naar het postkantoor.’

De test vindt plaats vanaf 14 februari en zal twee maanden duren. In die periode kunnen consumenten in de plaatsen Mol, Geel, Leuven, Wevelgem, een stuk van Brussel en enkele gemeenten in Wallonië gebruikmaken van de nieuwe dienst. Het is niet de bedoeling dat men het pakket aan de stoep legt en dat de bezorger het dan in zijn ronde meeneemt, legt een woordvoerder van het bedrijf uit. ‘Het is alleen mogelijk wanneer de postbode al bij de klant moest zijn voor een pakket.’ Daarnaast moet het pakket gefrankeerd zij en voorzien van een retouretiket.

Bpost wil eerst dus kijken of een dergelijk systeem wel werkt en of er vraag naar is. Maar volgens het bedrijf zitten er voordelen voor beide kanten: zo hoeven consumenten de retouren niet zelf naar het afgiftepunt te brengen en is het kostenbesparend voor Bpost.